dinsdag, juli 04, 2006

In deze post even van het (min of meer verre) verleden van SC Ten Boer naar het zeer recente verleden. Ik laat onze clubkampioen Roelof Kroon aan het woord betreffende zijn meedoen, op zaterdag 1 juli jl., aan een massakamp tussen de Friese SchaakBond en de NOSBO:

"Ik heb zaterdag meegedaan met de massakamp tussen de FSB en de NOSBO. Nou ja massakamp.... Het betrof slechts 6 teams van elke bond met 4 spelers. Dus in totaal 24 spelers van de NOSBO en 24 spelers van de FSB. Drie jeugdteams, een bestuursteam, een team met senioren en een team van clubkampioenen.
De kamp was in Friesland, in Scharnegoutum. Voor mij een moeilijke wedstrijd, want moest ik nou wel of niet van de mensen van mijn geboortegrond (heitelân) winnen. Vergelijk het met een partij tegen je bloedeigen broer!? Uiteindelijk won de NOSBO dik met 66-30 (4 rapidpartijen van 25 minuten). Vooral de jeugd hield huis.
Maar ook bij de clubkampioenen lieten we een verrassend overwicht zien: we wonnen met 11-5. Toch wel goed als je bedenkt dat Migchiel de Jong en de FSB kampioen Jippe Kamstra meededen bij de Friezen. Ik speelde tot mijn verrassing vrij goed. Ik ben sinds april behoorlijk uit vorm en het oefenen de avond tevoren op internet leverde alleen maar 0-en op.

Een aardig fragment en een miniatuurtje:




Kamstra (wit) - Kroon (zwart). Wit speelde hier 1. b3? Zwart won geforceerd met: 1. ... Pxe3 2. Dxe3 Dxd4 3. Dxd4 Pxf3+ 4. Kf2? Pxd4 5. Thd1 Lc5 6. b4 Lb6 7. Kg3 Tc8! 8. Td3 Txc3 en wit gaf op.

Cornelissen-Kroon
1. e4 c5 2. c3 Pf6 3. e5 Pd5 4. d4 cxd4 5. cxd4 Pc6 6. Pf3 d6 7. Lc4 Pb6 8. Lb5 Ld7 9. 0-0 (9. exd6 e6 kan ik niet goed inschatten) 9. ... dxe5 10. dxe5 Pxe5? (ik weet niet of het kan) 11. Pxe5 Lxb5 12. Dh5 (12. Df3 Dd5; 12. Db3 Dd5) 12. g6 13. Pxg6 Dd3 (13. hxg6 14. Dxh8 Lxf1 is zeer onduidelijk) 14. Dxb5?? (opeens zag ik een mooi offer voor wit: 14. Te1 fxg6 15. De5! Tg8 en zwart staat volledig vast geparkeerd. Wit kan zijn damevleugel ontwikkelen en vervolgens op e7 of de damevleugel toeslaan, bijv. 16. Lg5 0-0-0 17. Pa3 of 17. Lf4) 14. ... Dxb5 15. Pxh8 Lg7 16. Pc3 Dc6 en wit gaf op.

2 opmerkingen:

Edwin 'dutchdefence' Meyer zei

Hallo Albert!

Buiten het feit dat ik er zelf ook een weblog op nahoud, ben ik ook de beheerder van Schaaklinks. Via de teller op mijn pagina, kwam ik bij je weblog terecht. Bij deze zal ik je toevoegen als link op mijn weblog alsmede aan mijn linkpagina in de weblog rubriek. Ik zal ook je posts volgen via bloglines. Altijd interessant :-)

Albert Prins zei

Hallo Edwin,

Ik dank je voor je reactie en het feit dat je mijn weblog bij je links gaat plaatsen!

Groeten,

Albert.