vrijdag, december 29, 2006

Oplossing opgave 67 (van 23 december)




Zwart speelt en wint! (De lezer/oplosser zit wederom achter de zwarte stukken; let op de ligging van het bord)

Oplossing: einde van de partij Winston-Rhode (Lone Pine 1977) 

1. ... f4! (pionnendoorbraak kondigt zich aan!) 2. gxf4 (2. a5 bxa5 3. bxa5 h4!) ... gxf4 3. Kd4 e3! 4. fxe3 f3 5. gxf3 h4 en zwart heeft beslissend voordeel.

Roelof Kroon (SC Ten Boer) stuurde de volgende oplossing in, die mij aanvankelijk is ontgaan. Gelukkig maakte hij er mij zelf nog even op attent.

1... f4 2. Kd4 e3 3. fxe3 f3 4. gxf3 h4 en de zwarte h-pion is niet meer te stoppen. 1... f4 2. gxf4 gxf4 3. Kd4 e3 4. fxe3 f3 5. gxf3 h4 en de zwarte h-pion is weer niet te stoppen.
(Hiermee zorgde hij voor zijn zoveelste juiste antwoord en wat mij (Albert) betreft gaat hij in het nieuwe jaar onverdroten hiermee verder)



Schaken in de literatuur:

De dokter zegt, er moet nu tien pond af. Hij zegt: als de vijand komt moet je de benen kunnen nemen. Hij zegt: kerel, ga eens iets aan sport doen. Ben ik gaan schaken. Ik krijg er wel de zenuwen van. Ik speel net als die Fischer. Open altijd met E4 en sluit met S5.

Uit: Jansen, Fons: Wat ik zeggen wilde: verzameld werk; samengest. en ingel. door Kick van der Veer. - Baarn: Bosch & Keuning, 1991. - 407 p.

Geen opmerkingen: