dinsdag, januari 16, 2007

Correctie in opgave 74

Tot mijn vreugde begint Alberts SchaakBlog de laatste tijd meer antwoorden op de opgaven te ontvangen. Daarom vind ik het enigszins vervelend dat in opgave 74 een fout geslopen is, wat natuurlijk meteen maakt dat de opgave niet meer klopt. Excuses!

In ieder geval twee inzenders hebben hierdoor meer van hun denkvermogen gevraagd dan strikt genomen nodig was! Een kostbare verspilling van energie!

Hieronder staat de goede stelling van de opgave:


De oplettende schaker ziet meteen het verschil met de oorspronkelijk gegeven stelling: de zwarte pion op f4!!
De oorspronkelijk door mij gebruikte bron (ik zal de naam met de mantel der liefde bedekken) gaf de stelling zonder die pion en ik moet eerlijk toegeven dat het mij bij oppervlakkige beschouwing (zo ben ik nu eenmaal) niet is opgevallen dat er iets niet klopte. Je gaat daar ook niet van uit. Pas toen ik 'moeilijke' oplossingen begon binnen te krijgen, werd ik wantrouwig. Gelukkig zag ik de bewuste stelling in de eerste de beste andere bron die ik raadpleegde ook en.... met de pion op f4.

Een en ander betekent dat beide oplossers, de heren Kroon en Buter, het goede antwoord eigenlijk al op het spoor waren, maar helaas werden afgeleid.

Nog even voor alle duidelijkheid:

De oplossing: Tsjechover-Lutikov (Leningrad 1951)

1. ... Txh2+! 2. Kxh2 Dh6+ 3. Kg1 (nu de enige zet, omdat g3 niet toegankelijk is!) ... Lxd4+ en 0-1, omdat op 4. cxd4 de witte dame op a6 valt.

Geen opmerkingen: