zaterdag, april 28, 2007

Partijslot Zijlema - Kroon voor het voetlicht

Ik kom nog even terug op de 30e ronde in onze clubcompetitie, gespeeld op 24 april jl.
Roelof Kroon, spelend met zwart, besliste daar met een mooie offercombinatie zijn partij tegen Gerard Zijlema.

Vanuit deze stelling, waarin de nijvere schaker enige kenmerken van het Boedapester gambiet ontwaart, ging de partij als volgt verder (wit had net f4(?) gespeeld, wat geen goede zet is, al was het vervolg niet zo eenvoudig te zien):

1. ... Lxg2!! 2. Kxg2 (2. fxe5 biedt ook geen uitkomst meer, wegens 2. ... Tg6 enz.) ... Tg6+ 3. Kh1 (met de koning naar h3 gaan ziet er griezelig uit, maar was misschien nog wel de meest taaie verdediging geweest, ofschoon 3. ... Th6+ 4. Kg2 (4. Kg3 Dh4 en mat op de volgende zet) ... Dh4! er voor wit ook niet leuk uitziet) 3. ... Da8+ 4. e4 (gedwongen, om althans de dame op c3 nog even te laten meedoen) ... Dxe4+ 5. Lf3 Pxf3 6. Txf3 Dxf3+ 7. Dxf3 Te1+ en mat op f1!

Albert plaatst vervolgens enig commentaar, binnengekomen van Klaas 'Horzel' Dijkhuizen, op het weblog. Het staat Roelof uiteraard vrij hierop te reageren. Albert blijft even (zeer tegen zijn gewoonte in) aan de zijlijn.

1) Ook graag een analyse na 2. Tf2 heren. Staat wit op winst? Moeten de dubbele uitroeptekens vervangen worden door een symbool? Ik zie alleen maar problemen voor zwart na een kleine aanval: b.v. Lh3, fxe5, Tg6+, Kh1, Da8, e4!Dxe4, Lf3 en zw. lijkt niets beters te hebben dan Dxe5, Dxe5, Txe5, Pd2 en wit staat beter. En loper terug naar e4, ook fxe5, Tg6/Dg5, Kf1,Tg6/Dg5, Ke1 en tsja.., maar ik hou de optie open, dat ik nog iets belangrijks over het hoofd zie. Klaas, bijnaam horzel, april 28, 2007


2) Ik zag inderdaad nog een kleinigheid over het hoofd, t.w.de mogelijkheid Dg5 in variant 1. Als we eerst e4 spelen i.p.v. fxe5 wat doet zwart dan? Klaas, april 28, 2007

Maar... op 30 april maakt Klaas zelf een nader commentaar van Roelof overbodig, door te melden:

3) Na uitvoerige analyse moet ik ruiterlijk toegeven, dat Lxg2 inderdaad een dikke uitroepteken verdient. Het is gewoon in alle varianten uit. Schitterend uit dus. Klaas, april 30, 2007

Later kwam er natuurlijk toch nog commentaar van Roelof zelf en uitvoerig commentaar zelfs. Hij liet, via Alberts SchaakBlog, aan Klaas het volgende weten:

Klaas,
Bovenstaande variant met Dg5 was inderdaad mijn intentie. Er is een andere variant die ik niet goed had doorgerekend achter het bord. Fritz laat zien dat ook deze variant zwart voordeel geeft: 1... Lxg2 2. fxe5 In deze stelling had ik twee varianten op het oog, maar in de variant die mijn voorkeur had zit een lek: I. Mijn voorkeur had de zet 2... Dg5 en nu had ik de desperado 3. Tf5 gemist. (Ik ging uit van 3. h4 Dg3 4. De1 Dxe5 5. Kxg2 Dxa1 en zwart staat heeft voldoende compensatie) 3... Dg6 (3... Dxf5 4. exd6 en zwart moet hopen op eeuwig schaak) 4. h4 en zwart moet nog vechten om al het geofferde materiaal terug te winnen II. 2... Lxf1. Dit was de noodvariant als mijn variant met 2... Dg5 niet zou werken 3. Kxf1(3. exd6 Bxe2 is uit) 3... Tg6 met veel compensatie voor de kleine kwaliteit. Ook 3... Tde6 leek me erg goed.Verder merkte ik na afloop dat in de door Albert aangegeven taaiere verdediging nog een rekenfout had zitten. Na 2. Kxg2 Tg6+ 3. Kh3 was ik 3... Df6 van plan, maar wit heeft dan het door mij gemiste 4. e4. Wel direct beslissend is 3... Da8. Groet. Roelof, april 30, 2007

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook graag een analyse na 2.Tf2 heren. Staat wit op winst? Moeten de dubbele uitroeptekens vervangen worden door een symbool? Ik zie alleen maar problemen voor zwart na een kleine aanval.
b.v.Lh3,fxe5,Tg6+,Kh1,Da8,e4!Dxe4,Lf3 en zw.lijkt niets beters te hebben dan Dxe5, Dxe5,Txe5,Pd2 en wit staat beter. En loper terug naar e4, ook fxe5, Tg6/Dg5,Kf1,Tg6/Dg5,Ke1 en tsja.., maar ik hou de optie open, dat ik nog iets belangrijks over het hoofd zie.


Klaas, bijnaam horzel

Anoniem zei

Ik zag inderdaad nog een kleinigheid over het hoofd t.w.de mogelijkheid Dg5 in variant 1. Als we eerst e4 spelen ipv.fxe5 wat doet zwart dan?

Klaas

Anoniem zei

Na uitvoerige analyse moet ik ruiterlijk toegeven, dat Lxg2 inderdaad een dikke uitroepteken verdient. Het is gewoon in alle varianten uit. Schitterend uit dus.

Klaas

Anoniem zei

Klaas,

Bovenstaande variant met Dg5 was
inderdaad mijn intentie achter het bord.

Er is een andere variant die ik niet goed had doorgerekend achter het bord. Fritz laat zien dat ook deze variant zwart voordeel geeft:

1... Lxg2 2. fxe5
In deze stelling had ik twee varianten op het oog, maar in de variant die mijn voorkeur had zit een lek:
I
Mijn voorkeur had de zet 2... Dg5 en nu had ik de desperado 3. Tf5 gemist.
(Ik ging uit van 3. h4 Dg3 4. De1 Dxe5 5. Kxg2 Dxa1 en zwart staat heeft voldoende compensatie)
3... Dg6
(3... Dxf5 4. exd6 en zwart moet hopen op eeuwig schaak)
4. h4 en zwart moet nog vechten om al het geofferde materiaal terug te winnen
II
2... Lxf1
Dit was de noodvariant als mijn variant met 2... Dg5 niet zou werken
3. Kxf1
(3. exd6 Bxe2 is uit)
3... Tg6
met veel compensatie voor de kleine kwaliteit. Ook 3... Tde6 leek me erg goed.

Verder merkte ik na afloop dat in de door Albert aangegeven taaiere
verdediging nog een rekenfout had zitten. Na 2. Kxg2 Tg6+ 3. Kh3 was ik 3... Df6 van plan, maar wit heeft dan het door mij gemiste 4. e4
Wel direct beslissend is 3... Da8

Groet,

Roelof