donderdag, september 06, 2007

Op familiebezoek in Friesland

Vandaag een familiebezoekje in Friesland afgelegd, te weten in de schrijversbuurt, een mooie woonwijk uit de 70er jaren, van Giekerk (Gytsjerk).

Heel gezellig en leuk, een aardige wandeling gemaakt door het dorp (inventariseren van het winkelbestand, taxeren van de bestaande en de in aanbouw zijnde woningen, men kent dat wel) en even naar het piepkleine haventje met uitzicht over de Grote Wielen en het stadssilhouet van Leeuwarden op de achtergrond. Wat het weer betreft een prachtige dag. Verder was het in Giekerk goed van eten en smaakte de wijn naar meer.

Bij de familie thuis keek ik verder even twee interessante boekjes in over wandelingen in de provincie, met de titel Friesland voor lanterfanters (net iets voor mij). Mij viel daarbij op, wat ik eigenlijk ook wel wist, dat sommige gemeenten hebben besloten om Friestalig door het leven te gaan, maar de meeste kennelijk niet. Dat levert de wat vreemde situatie op dat je op kaartjes bijvoorbeeld de namen Sumar en Burgum, dus in het Fries, ziet staan, met 10 à 15 andere dorpsnamen in het Nederlands er omheen. De twee Friese namen waren ons op de heenreis trouwens al opgevallen (op de ééntalige plaatsnaamborden). Nu kende ik de namen Bergum en Suameer wel, maar ik vermoedde niet meteen dat daarmee dezelfde dorpen worden bedoeld! Toch verwarrend voor iedereen die hier niet op voorbereid is, toeristen bijvoorbeeld. Dat je als provincie graag een wat onafhankelijke (om het woord 'zelfstandige' niet te gebruiken) indruk wil maken, daar kan ik me iets bij voorstellen en dat komt ook best goed over, maar doe dat dan wel eensgezind. Je doet het, of je doet het niet vind ik persoonlijk.

Jammer dat we ons fototoestel niet bij ons hadden voor o.a. de eerdergenoemde Grote Wielen en een leuk bord bij een fietspad (aan de Singel, vlakbij de Fedde Schurerstrjitte), waarop duidelijk werd gemaakt (in het Fries uiteraard) dat men daar liever geen hondepoep ziet. Het begint met:

Alle berne sizze:
Tanke wol

Wat de volgende twee regeltjes waren weet ik helaas niet meer, maar het laatste rijmwoord is, gezien het onderwerp, makkelijk te raden. Inderdaad: dr..

Onze heenreis, via Drachten en Burgum(!) was zo'n 75 kilometer, waar we iets meer dan een uur over deden, inclusief het controleren van de bandenspanning. De terugreis ging via Twijzel en Buitenpost, over de oude Friesestraatweg en was korter, zowel in afstand (7 à 8 kilometer) als in tijd (5 à 10 minuten). Achteraf vraag ik me vaak af of ik op diverse punten van de route eigenlijk niet te hard gereden heb, nu bijvoorbeeld in de buurt van Aduard, waar men bezig is enkele, zowel letterlijk als figuurlijk niet helemaal te volgen wegverbeteringen(?) te realiseren. Maar goed, op dit moment weer veilig achter de computer, straks nog even kijken naar Pauw & Witteman en morgen verder met

ALBERTS SCHAAKBLOG

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Albert,

Want een mooi geschreven reportage van mijn geboortestreek bij Giekerk! En excuses voor de verwarring naar aanleiding van de Friese namen, gelukkig dat jullie ondanks deze problemen weer veilig thuis zijn gekomen!

hartelijke groet vanuit Bitgummole,
Jan Kroon