dinsdag, november 20, 2007

Oplossing eindspelstudie 19 (van 13 november)

Wit (aan zet) wint!

Oplossing: een studie van de beroemde componisten (Bernhard) Horwitz en (Josef) Kling.

Wit moet uiteraard proberen om zijn pion te laten promoveren, waarna hij met twee dames tegen één kan winnen. Dat houdt in dat hij zijn koning op een veld moet zien te krijgen waar die gevrijwaard is tegen eeuwig schaak.

1. Kc8! (na bijvoorbeeld 1. Kd8 volgt Df6 en de pion is opnieuw gepend en na andere koningszetten gaan de schaakjes vrolijk door) Dg4+ 2. Kb8! Db4+ (de enige zet, aangezien Dg8+ niet zoveel zin heeft) 3. Ka8! en het is al afgelopen, omdat verder schaakzetten op de a-lijn (Da4+ of Da5+) wordt gevolgd door Da7!, met geforceerde dameruil en winst voor wit.

Gerrit Kroon zond de volgende oplossing naar Alberts SchaakBlog:
De eenvoudige zet 1. De3-f4 lijkt mij voldoende, omdat promotie van de pion niet te voorkomen is na 2. Kc8. Met groet Gerrit Kroon, november 14, 2007

Albert: na 1. Df4 kan de witte pion nog steeds niet promoveren. Alleen het zetten met de witte koning kan daar verandering in brengen en daarom is er veel voor te zeggen om direct 1. Kc8 te spelen, wat Gerrit trouwens met zijn 2e zet van plan was.

Klaas Dijkhuizen stelde (telefonisch) 1. Kd6 voor, maar deze zet wordt naar mijn idee gevolgd door vele schaaks en is dus ook daarom af te keuren.
Later maakte Klaas er mij vriendelijk op attent dat 1. Kd6 Dg6+ gevolgd wordt door 2. De6+! en zwart moet afruilen, waarna wit natuurlijk wint. Dat had ik even over het hoofd gezien, maar dat betekent meteen dat in de opgave ergens een fout zit. Ik doe mijn best er achter te komen!! Tot nader orde!