donderdag, april 03, 2008

Oplossing opgave 152 (van 28 maart)

Hoe maakte wit (aan zet) het in bovenstaande partijstelling geforceerd uit?

Oplossing: Djurhuus - Berg (Kopenhagen 1988)

1. Pxg6!! fxg6 2. De5+ Kh6 (2. ... Df6 3. Tc7+ en wit wint) 3. Tc7 (dreigt mat in twee) Txc7 4. Txc7 Tg8 (4. ... Df8 5. Dg5 mat) 5. Dh5+!! en zwart gaf op (5. ... gxh5 6. Th7 mat).

Alberts SchaakBlog mocht zich verheugen in het ontvangen van een oplossing van Geert, die ook nog eens de groeten doet. Allemaal heel aardig natuurlijk en ik doe de hartelijke groeten terug, maar weet ondertussen niet wie Geert is! Lang nadenken heeft me niet op het spoor van een mij bekende schaker gebracht. Misschien kom ik er nog eens achter, zoniet: ook geen ramp. In ieder geval: dank voor het meedoen en wees welkom in het vervolg!

Hier is Geert:

1. Pxg6 lijkt me hier de zet. Indien zwart dit offer aanvaardt volgt:1. ..., fxPg6 2. De5+, Df6 3. Tc7+, TxTc7 4. TxTc7+ en zwart verliest de dame. Op 2. ..., Kg8 (koning op de 7de rij verliest na Tc7+ de dame, Kf8 verliest toren) 3. Dxe6+, Kf8 4. Lxg6, De7 5. TxTc8+ en zwart moet opnieuw de dame opgeven. Indien zwart het offer niet aanvaardt volgt: op 1. ..., Th6 2. De5+, Df6 3. TxTc8, TxPg6 4. T8c5 en wit staat een toren voor. Indien op 2. ..., Kh7 volgt 3. Pe7+, Tg6 4. LxTg6+, Kxg6 (of fxg6) 5. PxTc8. Of met op 2. .., Kg8 3. Pe7+, Kf8 4. TxTc8, LxTc8 5. TxLc8 en wit speelt met een dame en loper tegen een toren (op 3. ... , DxPe7 volgt TxTc8+, analoog aan vorige variant). Ik hoop dat ik hier niet iets over het hoofd gezien heb. Groetjes, Geert, 29 maart 2008, 14:19.

Albert: Hier zitten veel goede varianten bij, die niet allemaal in de oplossing genoemd worden, omdat het anders een te lang verhaal zou worden. In feite heb ik hierboven bij de oplossing ook nog zelf zetten toegevoegd, die in de bron niet voorkomen, m.a.w.: de bron was zelf nog korter!

Waar Geert alleen niet op ingaat is (in de hoofdvariant) het weglopen van de zwarte koning naar h6 en dat moet er uiteraard wel bij.

TERZIJDE:

De website van de Boylston Chess Club geeft op http://boylston-chess-club.blogspot.com/2005/04/other-chess-blogs.html een overzicht van schaakweblogs en vermeldt bij 'active Dutch weblogs' slechts 6 namen, waaronder Alberts SchaakBlog.

Dat 'active' staat daar bepaald niet ten onrechte, want:

ALBERTS SCHAAKBLOG

(actief sinds medio 2006)

telt momenteel 600 bijdragen!!


NIEUW
op het weblog:

Binnenkort een nieuw fenomeen op Alberts SchaakBlog: om het voor de bezoekers van het weblog mogelijk te maken op onderwerp te zoeken, ben ik van plan met een soort globale indexering op thema's te beginnen. Op geregelde tijden zal een overzicht van behandelde onderwerpen in beeld verschijnen, met verwijzingen naar bepaalde data op het weblog, zodat met de indeling naar maanden (altijd rechtsboven in beeld) eenvoudig de desbetreffende bijdrage(n) kan (kunnen) worden opgezocht.

Geen opmerkingen: