donderdag, mei 01, 2008

Artikel Jan-Willem Tamminga in En Passant (clubblad Schaakclub Groningen)


Ik ontving van medeclublid Roelof Kroon (veel dank, ook aan de schrijver) een artikel van oud Ten Boer-lid Jan-Willem Tamminga, naar aanleiding van zijn meespelen in de inmiddels 'beruchte' gemeenschappelijke laatste ronde van klasse 1A op 15 april, een datum die menige inwoner van Ten Boer nog lange tijd wat zwaar op de maag zal liggen:

Terug naar Ten Boer
Vorige week mocht ik met het zesde naar Ten Boer, als invaller.‘Da’s leuk,’ zei Paul, ‘tegen je oude club’.Het was de gezamenlijke slotronde van de 1e klasse A, en Groningen 6 speelde daarin tegen SC Ten Boer. Inderdaad, dat leek me wel wat. Ik heb daar vijf jaar lang gespeeld, en heb in mijn laatste NOSBO partij voor Ten Boer hoogstpersoonlijk voorkomen dat Ten Boer promoveerde. Dit overigens samen met Roelof Kroon, sinds jaar en dag sterspeler van de club en op het afgelopen jubileumtoernooivan SC Ten Boer winnaar van de 'Roelof Kroongroep'. Die speelde dat jaar, we hebben het over 1999, voor het eerst sinds jaren bij een club en blunderde in de cruciale ronde even erg als ik. Ik gaf in het begin een toren weg, hij in het eindspel een dame, als ik mij goed herinner. Michiel zou een geweldige avond hebben gehad.

Het jaar daarop, nadat ik de club had verlaten, promoveerde Ten Boer. Nu was het andersom. Ten Boer had met name in de eerste helft van de competitie her en der royaal punten cadeau gedaan en stond op degraderen. Pas nadat ik had toegezegd mee te willen spelen realiseerde ik mij dat ik misschien tegen mijn oude club de trekker over zou moeten halen. Zover kwam het niet. Ten Boer verscheen tot de tanden gewapend aan deborden en wij kregen een pak slaag van 6-2. Nog één verliespunt er bijen we waren zelf gedegradeerd, hoorde ik achteraf. Het echte drama voltrok zich echter aan de overkant. Met de overwinning op zak hing voor Ten Boer alles af van Middelstum-DAC. Middelstum had een matchpunt meer maar minder bordpunten. Het leek echter op een gelijkspel uit te draaien, waardoor Ten Boer ze zou passeren op de ranglijst.Ik was als laatste nog bezig, het was inmiddels na half twaalf. Eigenlijk had ik het al in de opening verprutst maar, mijn tegenstander nog kennende na al die jaren, wist ik dat doorknokken en hier en daar wat verwarring proberen te stichten misschien nog wel een halfje op kon leveren. Er stonden aardig wat mensen rond ons bord, die zagen hoe Martin Berends nauwgezet de oppositie won en mijn koning bij de pionnen wegjoeg.

Op het moment dat ik opgaf was er plotseling grote opschudding aan de andere kant van de zaal en rende iedereen bij ons weg. De laatste speler van DAC had in een vrijwel zekere remisestand zijn dame weggegeven. Einde van de wedstrijd, fatale overwinning voor Middelstum en Schade Ten Boer! Alles ist vorbei. Aan de bar na afloop heb ik nog een paar verslagen Ten Boersters geholpen de frustratie en het verdriet te verzuipen en uit te roken. En ze daarna een hartelijk tot volgend jaar gewenst, in de 2e klasse. Ik had echt mijn best gedaan.

Toevoeging Roelof:

Einde artikel Jan-Willem. Ik wil er nog aan toevoegen, dat ik inderdaad indertijd het kampioenschap in de 2de klasse tegen Delfzijl verknalde door op te geven in gewonnen stand: Wit (Kloosterman): Kg2, Dh3, Lf8, a3,b2, c2, h2. Zwart (Kroon): Ke7, Th8, Ta7, a6, b5 d6, e5, f6, g5. Stelling na 39. Lh6-f8+. Ik meen me te herinneren dat jij bij mijn opgave uitriep: Maar wat doet wit na 39... Txf8? Groet, Roelof.

Geen opmerkingen: