zaterdag, november 08, 2008

Opgave 171

In bovenstaande partijstelling wist zwart (aan zet) in enkele zetten te winnen: om precies te zijn gaf wit na twee zetten (twee van zwart, één van wit) op. Hoe ging dat in zijn werk? [Let op de ligging van het bord]

Deze opgave is zeker subtieler en moeilijker dan nr. 170, die, om met Marten Toonder te spreken, toch wel iets grof-stoffelijks had, maar ondanks dat de moeite wel waard was.

Stuur je oplossing naar Alberts SchaakBlog!
Hoe dat moet? Kijk bij opgave 170, van 2 november. N.B. Het kan even duren voor je antwoord op het weblog te zien is.

In de loop van de volgende week volgen antwoord, partijdetails en de namen en reacties van hen die een poging hebben gewaagd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Brute kracht met Tf6-??? werkt inderdaad niet. Eerst even c6 is mijn subtielere opzet. De toren moet wijken naar d4? na c5 en Td5 is het tijd voor het pikhouweel.
Toonder kende volgens mij weinig krachttermen anders had ik daar nu graag een van willen aanhalen.

Het geeft de burger moed trouwens dat zelfs een topper als Portisch in de fout kan gaan in een dergelijke stelling. Mijn opmerking over stap 2 was niet degenerend bedoeld. Want waarom zou je geen eenvoudig probleem mogen publiceren. Tenslotte is leven (schaken) al moeilijk genoeg. Ik blijf er trouwens wel bij dat probleem van die orde is. Dubbele aanval van dame op hout en veld heeft dat in jargon van Cor van Wijgerden.

D.