woensdag, maart 18, 2009

Tussenstand HSP-Ten Boer: 1-1. Clubcompetitie: ronde 26

Zoals eerder bericht, zouden er gisteravond, dinsdag 17 maart, op verzoek van HSP, twee partijen vooruitgespeeld worden van de ontmoeting in de 1e klasse A, gepland op donderdag 26 maart aanstaande. Verder was ronde 26 in de clubcompetitie aan de orde.

Al om 19.00 uur was Blogger Albert (niet alleen wedstrijdleider intern, maar ook vaak buitengewoon wedstrijdleider extern), present in het Buurhoes, om daar via het sjouwen met tafels en stoelen het aantal zitplaatsen voor de gelegenheid op 16 te brengen: voor de twee hierboven vermelde partijen en voor nog zes duels in de onderlinge competitie.

Niet veel later arriveerde de eerste speler van HSP: de 11-jarige Florian Verweij, in het gezelschap van zijn moeder. Tijdens de partij van haar zoon hield zij zich de rest van de avond onledig met administratieve werkzaamheden in de caféruimte en wilde kennelijk de verrichtingen op het schaakbord niet volgen. (Misschien schaakt ze niet, dat kan natuurlijk ook). Kort daarna kwamen ook wedstrijdleider Klaas Dijkhuizen en Marten Berends binnen en kon de eerste partij (Verweij (w) - Berends, bord 8) beginnen. De elfjarige bleek er een frisse stijl op na te houden, waar Marten op den duur niet van terug had, en lanceerde een krachtige aanval op de zwarte koningsvleugel, die later beslissende vormen aannam. Klaas constateerde echter dat Marten in de openingsfase materiaal had kunnen winnen. Marten bleek het ook te hebben gezien, maar zijn poging om een en ander te bereiken was niet de goede. Uiteindelijk verloor hij zelf kostbaar hout en moest opgeven.

Ik moest tot 19.45 uur wachten voor mijn tegenstander (R. van der Meulen) arriveerde en toen kon ook bij ons (bord 4) de klok aan het lopen worden gebracht. Ik was een gewaarschuwd man, want ik had op de NOSBO-site gezien dat mijn opponent maar liefst een score van 6 uit 6 had en een TPR van 2070.

En dan speelde ik ook nog een voor mij nieuwe opening: aangenomen damegambiet, naar ik weet voor het eerst sinds ik in een officiële partij de schaakstukken in beweging bracht: ergens in 1961.

Het ging redelijk gelijk op. Op de 14e zet speelde wit zijn e-pion naar e5 en stond toen, naar mijn idee, iets beter. Maar misschien zie ik dat te somber. Ik stelde in ieder geval op de 17e zet remise voor (ja, Klaas, geheel volgens de regels: meteen na mijn zet en na het indrukken van de klok). Wit besloot door te spelen, maar heeft daar later beslist spijt van gekregen want hij maakte op zet 23, toen zwart ondertussen eerder de betere stelling had, een beslissende fout. Hij dacht na 23. ... Td7 nog even na en gaf toen op.

De resultaten (KNSB-ratings 2/2009):

4. R. vd Meulen (w)(1789) - Albert Prins (z)(1743): 0 - 1
8. F. Verweij (w)(1600) - Marten Berends (z)(1628): 1 - 0


Wit: R. v.d. Meulen – Zwart: Albert Prins

1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Pc3 Pf6 4.e3 e6 5.Lxc4 a6 6.Pf3 b5 7.Ld3 c5 8.dxc5 Lxc5 9.0–0 Lb7 10.e4 Pbd7 11.Lg5 Le7 12.Te1 12...h6 13.Lh4 0–0 [13...Pc5!? 14.Lxf6 Lxf6] 14.e5 Pd5 15.Lxe7 Dxe7 16.Tc1 Pxc3 17.Txc3 Tac8 18.Txc8 Txc8 19.Lb1 [19.Le4 Lxe4 20.Txe4 Pb6=] 19...Pf8 [19...Lxf3!? 20.Dxf3 Dg5] 20.De2 Tc7 21.Pd2 Dg5 22.f3 Df4 23.Dd3?? [23.De3 Dxe3+ 24.Txe3 Tc1+ 25.Kf2=] 23...Td7–+ [23...Td7 24.Df1 Txd2–+]
(0 – 1)

Slotstelling

Met een 1-1 stand zal Ten Boer dus volgende week afreizen naar Hoogezand. Van het uiteindelijk resultaat zal Alberts SchaakBlog uiteraard verslag doen.

Voor de clubcompetitie werden op deze avond zes partijen gespeeld. De resultaten:

Jan Pilon (w) - Klaas Dijkhuizen: 0 - 1

Gerard Zijlema (w) - Piet Beetsma: 0 - 1

Baudewijn Michel (w) - Harm Buter: 1 - 0

Free Blok (w) - Wopko Dijkema: ½ - ½

Wim van Dijken (w) - Ad Mertens: 1 - 0

Erik Stam (w) - Alfred Rodenboog: 1 - 0

Afwezig was clubkampioen Roelof Kroon.

Geen opmerkingen: