woensdag, april 22, 2009

Winst en gelijkspel voor SC Ten Boer in NOSBO


Een drukke NOSBO-avond voor Schaaklcub Ten Boer gisteravond. In ons vertrouwde speelvertrek kwam het 2e team uit tegen Grijpskerk 2, terwijl TB 1 het in een grotere ruimte mocht opnemen tegen Haren 4.

Om 18.15 uur bereikte Blogger Albert een telefoontje van wedstrijdleider Dijkhuizen, waaruit bleek dat hij wegens een niet functionerende automobiel van zijn werk in Hoogezand was gehaald en dat er op genoemd tijdstip een smakelijke ovenschotel nog drie kwartier in de over moest bruinen, om over het krokante korstje maar niet te spreken.

De strekking was duidelijk en... inderdaad, vanaf 19.00 uur was Albert weer druk bezig met het klaarzetten in twee speelruimtes van twaalf spellen, borden en klokken. Tegen 19.30 arriveerde onze wedstrijdleider, vlak daarna gevolgd door andere (eigen) spelers en beide gastteams. Toen mijn vrouw vanmorgen vroeg of nog iemand iets had gezegd over het klaarzetten van al het materiaal (in de grote speelzaal zelfs de stukken op de borden) kon ik naar waarheid antwoorden: "Ja, in negatieve zin". Waar doe je het voor, zou je zeggen.

Aan het eind van deze, voor Ten Boer unieke avond (nooit eerder waren 12 van onze schakers tegelijk thuis in de NOSBO-competitie bezig) kon de volgende balans worden opgemaakt. Nog één puntje: wat zijn dat toch voor stokoude ratings, waarmee de NOSBO werkt? Ik dacht dat aparte NOSBO ratings (terecht) waren afgeschaft. Waarom zou je niet de meest recente KNSB-ratings gebruiken? Van sommige spelers van Haren weet de NOSBO zelfs helemaal de ratings niet, terwijl de KNSB-site ze gewoon vermeldt (die van februari 2009, die ik hieronder ook gebruik).

SC Ten Boer 1 - Haren 4: 6 - 2

1. Roelof Kroon (z)(2112) - P. Smits (w)(1795) : ½ - ½
2. Klaas Dijkhuizen (w)(1914) - H. v.d. Mossel (z)(1647) : 1 - 0
3. Jan Pilon (z)(1693) - R. Suurmeijer (w)(1592) : 0 - 1
4. Albert Prins (w)(1743) - C. Graafland (z)(1618) : 1 - 0
5. Marten Berends (z)(1628) - T. Hiemstra (w)(1460) : 1 - 0
6. Piet Beetsma (w)(1665) - M. Klijn (z)(1564) : 1 - 0
7. Baudewijn Michel (z)(1610) - J. Hiemstra (w)(1289) : 1 - 0
8. Gerard Zijlema (w)(1514) - R. Woudsma (z)(1584) : ½ - ½

Aan bord 1 speelde Roelof remise tegen Smits. Laatstgenoemde was daarover erg in zijn nopjes en straalde van oor tot oor, waar ik toevallig getuige van mocht zijn. De rating van Roelof zal hierbij vermoedelijk van doorslaggevende betekenis zijn geweest!

Klaas won, maar vond zelf dat hij dat vanuit een niet zo goede stelling moest doen en weer helemaal opnieuw moest beginnen als het ware.... Het lukte hem in ieder geval, waarvoor hulde.

Jan raakte op een gegeven moment in het strijdgewoel een toren kwijt en hield het toen voor gezien.

Ik speelde zelf wel een goede partij, die ik echter aanzienlijk eerder had (kunnen en) moeten beslissen, maar, gezien mijn berichtgeving van de laatste tijd, mag dat geen verwondering meer wekken. Al naar zo'n 15 zetten had ik een aanzienlijk betere stelling, maar aarzelde toen omtrent de verdere gang van zaken. Een heel kansrijke en zelfs winnende voortzetting liet ik achterwege, in de veronderstelling dat zwart nog voldoende ressources zou overhouden, maar dat bleek later behoorlijk tegen te vallen. Zwart bood remise aan, maar dat sloeg ik af, omdat ik flink baal(de) van meerdere remises de laatste weken in een betere, of zelfs gewonnen stand. Ik ging stug door (dat blijkt dus te kunnen!) en had het voordeel dat ik, omdat zwart op de koningsvleugel constant onder druk stond, rustig een toren kon omspelen van de konings- naar de damevleugel, om die vanaf b7 als versterking te laten dienen. Deze toren gaf via een kleine combinatie de doorslag, al verzette zwart zich daarna nog taai. Uiteindelijk maakte zij, in een al verloren stelling een fout en gaf op.

Marten en Piet wonnen, evenals Baudewijn en lieten het puntenaantal voor Ten Boer flink stijgen. Ik heb van hun partijen te weinig gezien om er een zinvolle opmerking over te maken. Gerard zorgde tenslotte voor de bekende en degelijke remise die we (meestal) van hem gewend zijn.

Ten Boer 1 gaat hoog eindigen dit seizoen!

SC Ten Boer 2 - Grijpskerk 2: 2-2

1. Harm Buter (z)(1472) - H. Kuperus (w)(00) : 0 - 1
2. Wim van Dijken (w)(1436) - R. Schuttel (z)(1355) : ½ - ½
3. Wopko Dijkema (z)(1416) - L. Stegewans (w)(00) : 1 - 0
4. Ad Mertens (w)(1413) - J. Wessels (z)(00) : ½ - ½

Op de laatste speelavond voor TB 2 ging het beter dan in de vorige ontmoetingen (op de eerste ronde na) en wist men een gelijkspel in de wacht te slepen, waarbij de winst van Wopko niet onvermeld mag blijven. Of dit voldoende is om de laatste plaats in 3B te verlaten is de vraag, maar het is toch mooi dat Ten Boer voor het eerst in zijn geschiedenis met twee teams aan de competitie heeft meegedaan. Na deze vuurdoop gaat het misschien volgend seizoen beter met het viertal! Onder de schakers uit Grijpskerk bevond zich ook een telg uit het geslacht Schuttel, sympathieke (om maar één eigenschap te noemen) schakers aan wie Schaakclub Ten Boer goede herinneringen bewaart. Helaas heb ik met deze jonge Schuttel niet opnieuw kennis kunnen maken (te druk in verband met bovengenoemde bezigheden).

Mocht Alberts SchaakBlog nog een verslagje ontvangen van deze wedstrijd dan wordt dat uiteraard geplaatst.

Ondertussen heb ik begrepen dat Middelstum niet voor een verrassing tegen HSP heeft kunnen zorgen, maar daarentegen ruim heeft verloren. Daardoor is HSP kampioen geworden. Gefeliciteerd!
Eelde-Paterswolde is door een nieuwe nederlaag, nu tegen Bedum, gedegradeerd en zal het weer een stapje lager moeten gaan proberen.

Geen opmerkingen: