woensdag, maart 24, 2010

Clubcompetitie Ten Boer: ronde 26

In de 26e ronde van de 'onderlinge' van SC Ten Boer vonden gisteravond de volgende schermutselingen plaats, met bijvermeld resultaat (bovenstaande illustratie is in dit verband misleidend, omdat op deze gedenkwaaardige schaakavond uitsluitend zwarte koningen onderuit gingen):

Jan Pilon (w) - Roelof Kroon: 0,5 - 0,5
Klaas Dijkhuizen (w) - Wopko Dijkema: 1 - 0
Albert Prins (w) - Wim van Dijken: 1 - 0
Piet Beetsma (w) - Ad Mertens: 1 - 0
Harm Buter (w) - Free Blok: 1 - 0

Afwezig: Alfred Rodenboog, Gerard Zijlema, Marten Berends, Anna Bruijn (wel aanwezig om een partij uit de jeugdcompetitie in te halen) en Baudewijn Michel.

Van echt grote verrassingen kunnen we bij deze uitslagen niet spreken, op één uitzondering na: de remise van Jan tegen Roelof.

Roelof zelf vond het dan ook niet meer dan passend een en ander uit de doeken te doen. Hij mailde:

KROON

PILON

Wit is aan zet. In de opening was ik een gezonde pion voorgekomen. Maar in het middenspel heeft Jan mij totaal overspeeld. Op een manier die ik dit seizoen alleen tegen Assen 2 (Martin van Velzen) en een beetje in een van de partijen tegen Klaas heb meegemaakt.
Ondanks tijdnood weet Jan feilloos de zwakke plek in de zwarte stelling te vinden: 1. Ta3! Kh8? Een slechte zet. Ik dacht dat de toren naar g3 wilde, maar het gaat om f5. 2. Tf3! A tempo gespeeld door Jan. 2... Lc8. Nu had ik door waar het om gaat. Hier bood ik remise aan, wat door Jan aangenomen werd gezien zijn tijdnood. Wit heeft een prachtige stelling, waar hij lekker kan aanvallen. Zwart moet zwaar verdedigen. Na afloop hebben we de volgende varianten bekeken:
3. Lf5?! e4! En nu kan 4. Lxe4 misschien niet vanwege 4... f5 3. Txf7 Tf8 en ik denk dat wit iets beter staat. Idee was om 4. Te7 (of ergens anders langs de 7de rij met 4... Kg8 en 5... Tf7 op te vangen.
Jan was 3. Pe3 van plan. Hier had ik een flits de variant 3... Lg4 gezien en waarschijnlijk houdt dat de stelling van zwart bij elkaar. Na afloop hebben we de volgende variant bekeken: 4. Pxg4 hxg4 5. Tg3 Df4 6. hxg4 en nu was ik 6... Td6 van plan, maar later bedacht ik me dat wit dan sterk 7. g5 kan spelen om te voorkomen dat zwart zijn toren naar h6 kan spelen. Misschien is nog een idee om een blokkade op de zwarte velden op te werpen 6... Lh6 gevolgd door 7... Lg5. Iemand suggesties? Groet, Roelof.


Binnenkort weer (traditiegetrouw) de nieuwe tussenstand.

Geen opmerkingen: