woensdag, oktober 27, 2010

Antwoord van Alberts SchaakBlog aan Derk S.

Op de post 'Algemene gegevens van SC Ten Boer', met een (overigens al eerder op het weblog verschenen) foto van de vermaarde Chess, kwam de volgende reactie binnen van Derk Schuttel, voormalig clublid van Ten Boer.

Hij meldde:

Hallo Albert, Is het geen tijd om ook een forum toe te voegen aan jouw weblog? Ik vraag me namelijk af wat jij met Noorwegen hebt, naast een reactie uit Norge, op jouw schaakpuzzle heb je blijkbaar iets met Eric de Noorman, maar wat? Verder lijkt de Chess boot van Ten Boer uitgeweken naar noordelijke wateren. Gefeliciteerd met jullie overwinning op Bedum. In een ver verleden, rond 1980, ook aantreden in dit strijdperk. In een ronkende Amerikaan van Cor Bolhuis naar Bedum. Mooi dat jullie er nu een traditie van hebben. Groet, Derk S

Albert zal hierop even puntsgewijs antwoorden:

1) ieder die Alberts SchaakBlog iets wil melden kan dat doen via het weblog, bij comments, of gewoon via e-mail (zie de e-mailadressen van de bestuursleden van Ten Boer bij Algemene gegevens SC Ten Boer in de Onderwerpenlijst in de rechtermarge van het weblog). Een forum is dus niet nodig.

2) waarom moet ik iets met Noorwegen hebben als iemand uit dat land reageert op een opgave? Ik vind dat wel bijzonder leuk, daar niet van en Noorwegen is een heel mooi land, maar dat is het dan wel zo ongeveer.


3) de link naar een website betreffende de onsterfelijke Eric de Noorman staat niet op een schaakpuzzle, maar gewoon op het weblog, waar behalve links die met schaken te maken hebben ook links staan betreffende allerlei andere gebieden die me interesseren. Eric is daarbij dan een geval van jeugdsentiment zou je kunnen zeggen.
Vreselijk is overigens de herinnering aan een vakantiekolonie in Egmond aan Zee, waar ik in 1956 eens heb verbleven (Zwartendijk / Kerdijk) en waarheen ik nietsvermoedend boekjes van Eric de Noorman had meegenomen. Mooi dat die ter plekke werden afgepakt en in een gemeenschappelijke leeskast terecht kwamen, waaruit iedereen dan kon graaien wat van zijn gading was. De kreet: "Ik wil De Valse Koning" zal me tot in lengte van dagen blijven achtervolgen! Ik ben bang dat ik ze uiteindelijk niet onbeschadigd weer meekreeg naar huis, als dat al is gebeurd.

4) de Chess heeft zeker ook de noordelijke wateren bevaren; op de foto is dat inderdaad het geval (foto van Terje Moen, 22 sept. 2002, Stavanger), maar dat deed hij trouwens ook al op de 'boegbeeldfoto', waar hij immers op de Aalborgfjord stadwaarts koerst. De oorsprong van die foto heeft wel met een voorkeur voor Denemarken te maken!


5) bedankt voor de felicitatie. In het verre verleden van ca. 1980 was ik ook al lid van SC Ten Boer, maar ik kan me die ronkende Amerikaan niet herinneren en helaas, zelfs Cor Bolhuis niet.

Later bleek (zie Comments) dat Derk Schuttel de anonieme Noor is die een oplossing heeft opgestuurd. Aan een kant jammer, omdat een antwoord uit het buitenland natuurlijk leuk is. Aan de andere kant een aardig grapje van Derk, die zijn gevoel voor humor kennelijk nog niet kwijt is. Hij verwondert zich over het niet door mij corrigeren van de notatiefout in zijn oplossing. Beste Derk, de opgave loopt nog: tot en met zaterdag kan men insturen. Eerlijk gezegd was de fout mij onmiddellijk opgevallen (foei toch!). Pas daarna (zondag?) geeft Alberts SchaakBlog het goede antwoord en worden alle vergissingen rechtgezet, zolang het aantal niet al te groot wordt. Dat je vaak in Denemarken bent geweest en niet weet dat het land fjorden heeft... tja, wat moeten we daar van denken? Ik wil alleen nog maar zeggen: nog een fijn stukje vakantie!

Terzijde:

Gustave Flaubert (Frans schrijver, 1821-1880) in zijn Woordenboek van pasklare ideeën (Dictionnaire des idées reçues):

Schaakspel:
Beeld voor krijgstactiek. Alle grote veldheren waren er sterk in. Te serieus voor een spel, te oppervlakkig voor wetenschap.

1 opmerking:

Anoniem zei

Albert,

Lange reactie, maar jij hebt natuurlijk best veel tijd net als ik op dit moment. Schoolvakantie welke ik doorbreng in Noorwegen. Gaat je al lichtje branden bij oplossingen. Sorry voor grapje met schrijffouten. Wel een reactie verwacht op notatiefout! Word de weblog minder bezocht?
Ik heb me nooit gerealiseerd dat Denemarken, waar ik al heel vaak geweest ben, ook fjorden heeft.
Cor Bolhuis was een gastspeler. Ooit wel lid geweest. Hij woonde aan de weg naar Woltersum. Later ben ik bevriend geweest met zijn zoon Adolf welke nu op de boerderij woont. In die tijd schaakten we ook wel eens.