dinsdag, november 09, 2010

Driek van Wissen

Henricus Cornelis ('Driek') van Wissen (Groningen, 12 juli 1943 - Istanboel (Turkije), 21 mei 2010) was een Nederlands dichter.

Op 26 januari 2005 werd hij gekozen tot Dichter des Vaderlands, als opvolger van Gerrit Komrij en de Dichter des Vaderlands ad interim Simon Vinkenoog. Voor zijn gehele oeuvre op het gebied van het light verse kreeg de dichter in 1987 de Kees Stip Prijs van het tijdschrift De Tweede Ronde. Van Wissen publiceerde ook onder het pseudoniem Albert Zondervan, dat hij deelde met Jean Pierre Rawie.


(zie voor verdere biografische en bibliografische gegevens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Driek_van_Wissen

***********************

Ons clublid Harm Buter, zoals gemeld aan huis gekluisterd wegens een enkel- en kuitbeenbreuk, mailde Alberts SchaakBlog dat hij op een fraai dichtwerk van Driek van Wissen was gestuit en of dat wellicht aardig zou zijn voor het weblog.

Ik geef zijn mailtje én (deels) het dichtwerk van Dries, zie overigens ook diens website http://www.interneteffectief.info/driekvanwissen/

Beste Albert,
Als inspiratiebron voor de voorbereiding van de ras naderende sinterklaasavond, hierbij een stukje (ongeveer 10 %) van de openingsspeech van het Koop Tjuchemtournooi van 1996 door Driek van Wissen:

...... Hoe open ik een schaaktoernooi?
Ik wist het niet, ik had als leek
Van openen geen kaas gegeten
En uit mijn schaakbibliotheek
Kwam ik helaas ook niets te weten
Want er bestaat dan weliswaar
Een openingenrepertoire
Maar dat geldt slechts voor aan het bord
Zo kent u vast het schots gambiet
(Die opening schiet mij te binnen)
Maar daarmee red ik het hier niet
Daar kan ik echt niets mee beginnen
Of had had u misschien toch gewild
Dat ik hier vanavond officieel
In een geruite Schotse kilt
Zo'n dwaze doedelzak bespeel
Nee, denk maar niet dat ik Schots open
En evenmin open ik Frans
Bijvoorbeeld door hier drugs te kopen
Of Spaans - ik doe geen Spaanse dans
Ik ga niet Nimzo-indisch zingen
Ik speel geen orang-oetang hier
Want aan dat soort schaakopeningen
Heb ik als opener geen zier
Intussen werd het allengs later
Ik was de wanhoop haast ten prooi
Ik vroeg zelfs aan mijn psychiater
Hoe open ik een schaaktoernooi?

( Als tijdverdrijf ijverig overgepend door Harm Buter)

P.S.1 (Albert): Dit is niet de enige keer dat Van Wissen zich over het schaken heeft uitgelaten. In 1976 publiceerde hij, samen Jean Pierre Rawi De match Luteijn-Donner, een schaakcursus in twee maal twaalf sonnetten.
Deze cursus is te bekijken en na te spelen op http://www.basic-chess.nl/en/match.php

P.S.2 (Albert): Ik heb (waarschijnlijk) ook nog eens een partij tegen Dries van Wissen geschaakt: ik neem tenminste aan dat hij het was. Ik noteer altijd de voorletter van mijn tegenstander, maar op die bewuste avond is het er niet van gekomen, zodat er alleen Van Wissen staat, maar omdat hij toen 23 jaar oud was, kan hij het heel goed zijn geweest. Op 23 januari 1967 speelde ik aan het 2e bord van Helpman in de 2e klasse A van de NOSBO tegen Groninger Studenten II. We wonnen met 5,5-4,5, maar aan bord 2 won Dries in 48 zetten van Albert....

P.S.3 (Albert): het gehele, zeer lange gedicht Hoe open ik een schaaktoernooi van Driek van Wissen kan worden gevonden op de NOSBO-site en wel bij http://www.nosbo.nl/driek.html

Geen opmerkingen: