vrijdag, december 24, 2010

Opgave 225

Een heel fraaie (niet al te makkelijke) opgave om de vrije ogenblikken (voor zover aanwezig) tijdens de kerstdagen door te komen!

Hoe won zwart (aan zet) vanuit bovenstaande stelling?

Stuur je oplossing vóór woensdag 29 december naar Alberts SchaakBlog! Eén of twee dagen daarna volgen de oplossing en de partijgegevens.

Het opsturen gaat het makkelijkst op de volgende manier:

1) Klik op 'comments' (rechts onder deze post); dan de oplossing intikken bij 'laat een reactie achter' met vermelding van je eigen naam (gewoon meteen onder de tekst). Naam vermelden hoeft niet per se, maar wordt wel gewaardeerd!
2) Woordverificatie (gegeven woord overnemen in kadertje).
3) Kies een identiteit: overslaan.
4) Klik onderaan op 'anoniem' en je antwoord is 'in principe' geplaatst.

Je reactie zal vervolgens op een wat later tijdstip, na goedkeuring, eerst alleen bij comments te zien zijn (aanklikken om die te lezen!) en wordt t.z.t., tegelijk met het antwoord en de verdere details, op het 'direct zichtbare' weblog gezet.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Moeilijke opgave? Na mijn heropvoeding in de stappenmethode heb ik wel vaak snel de 1e zet te pakken. Zo ook nu. Maar ik wil eerst de anderen een kans geven zonder te spieken ( ik denk soms beetje schools) bij mijn ongetwijfeld goede oplossing.
Mooi ingespeeld dinsdag. Op snelschaakkampioenschap van DTK bleek ik na 14 (!) ronden op een verdienstelijke 2e plaats in mijn ratinggroep te staan.

Klaas zei

Ik sluit me bij de vorige spreker aan. Eerlijkheidshalve er bij vermeldend, dat ik eerst even twijfelde aan de opgave en de ongetwijfeld goede oplossing niet direct zag.

Albert Prins zei

Heel grappig allemaal, maar nu heb ik twee mails van mensen die zeggen dat ze de oplossing weten, maar hem graag aan iemand anders gunnen. Zo schieten we natuurlijk niet op! Straks is niet één oplossing binnengekomen!
Niet zo bescheiden heren!

Albert.

Anoniem zei

Al met al heb je nu dus al meerdere reacties op jouw opgave. Gaan we richting een record?
Na bedenken van 1e zet, in dit geval Th4, ben ik altijd beetje lui om alles door te rekenen. Bij de jeugd hou ik altijd voor:
welke Dreigingen heeft tegenstander, bedenk Enkele mogelijke zetten, Reken alle zetten een voor een door zonder steeds te switchen en maak dan een Keuze.
Voeg de hoofdletters samen en zie daar mijn roepnaam.
Groet

Klaas zei

1..Th4!2.Td2 Dxd2 3.gxh4 Pf4 4.Tf2 Dc1 5.Tf1 Dc2 6. Tf2 Dg6 7.Kh1 Db1 8.Tf1 Dxf1 9.Dg1 Dxf3 en mat. Na twijfel en het eerdere, onvolledige en enigszins kortzichtige antwoord hier de betere versie. Met dank aan clubgenoot Roelof.