vrijdag, januari 28, 2011

De partij van Klaas

Even terug naar afgelopen dinsdag, 25 januari, toen Ten Boer zich plaatste voor de kwartfinale van de NOSBO-beker, door met 2,5-1,5 te winnen van het bekerteam van Unitas 4.

Van onze 1e bordspeler Roelof Kroon ontving Alberts SchaakBlog een mail met daarin de partij van Klaas aan bord 2 tegen Govert Pellikaan, die inderdaad zeer de moeite waard is, omdat wit op de 25e zet een dubbel loperoffer in de strijd werpt: dat zie je in de NOSBO niet elke dag! Ik geef de partij weer vanaf die fraaie zet van wit, met commentaar van Roelof.

Pellikaan

Dijkhuizen

25.Lxg6!?
Een briljant lange termijn offer en een typische Klaas-zet. Toen ik Klaas de zet zag spelen, kon ik mijn ogen niet geloven. Klaas ziet echter nu al waar zijn dynamische compensatie ligt voor het geofferde materiaal. Chapeau! (Albert: volgens mij had er best nog een extra uitroepteken achter de zet gemogen)
Ook niet slecht is 25.Tae1 met het idee om na 25...e4 op d5 te gaan drukken met 26.Db3
25...hxg6 26.Dxg6 exf4 27.Txe8+ Dxe8 28.Dxg4 Kf8
Toen ik Klaas zijn 25ste zet zag spelen keek ik net als zijn tegenstander naar 28...De4+. Gisteren zagen we echter dat dit niet winnend is omdat de toren op c8 blijft hangen. We keken naar 29.Kh3 om te constateren dat 29...Te8 30.h6 Dh7 31.Dxg7+ een goede stelling voor wit oplevert. Maar achteraf is het wel een goede vechtkans. Beter is namelijk 29...f5 omdat het de aanval op c8 stopt. Na 30.Dxf4 Dxf4 31.gxf4 Kh7 schat ik de stelling als gewonnen voor zwart in.
Daarom moet wit objectief gezien kiezen voor de variant 29.f3 Dc2+ (29...f5?? is nu een blunder vanwege 30.Dxg7+) 30.Kh3 Tc7 31.gxf4 (nu kan 31.h6?! Dh7 niet, omdat de toren de loper verdedigt) 31...Kf8 met een ingewikkelde stelling.
29.Dxf4 De4+ 30.Dxe4 dxe4
Waarschijnlijk staat wit hier al goed door de vele pionnen. Ik moet zeggen dat ik gisteravond juist het gevoel had dat zwart hier goed stond, maar wederom heeft Klaas het beste ingeschat dat wit hier goede kansen heeft
31.g4 Lh6 32.Te1 Te8 33.Kg3 Ld2
Dit lijkt me het moment om de witte koningsvleugelpionnen onschadelijk te maken met 33...f5 34.gxf5 Kf7 35.Kg4 Kf6
34.Te2 e3 35.fxe3 Txe3+ 36.Txe3 Lxe3 37.b3!
Hier zag ik gisteravond pas hoe sterk wit staat. En nu, een dag later, ben ik ervan overtuigd dat wit gewonnen staat. Waarom staat wit gewonnen? Omdat zwart nooit de witte koning van f5 kan houden. Als de koning daar eenmaal staat zal zwart moeten kiezen tussen het toelaten van de koning op g6 of wit de mogelijkheid geven om met de koning naar de damevleugel laten lopen (evt. in samenwerking met de sterke d-pion die dreigt door te lopen). Uitermate knap gespeeld van wit!
37...Ke7 38.Kf3 Ld2 39.c4 Kd6 40.Ke4 Ke6 41.d5+ Ke7 42.Kf5 Lg5 43.Kg6 Ld2 44.h6 Lc3 45.Kf5
Hier weet ik het allemaal niet meer, de tijdnood maakte dat er nog een paar snelle zetten volgden, waarbij de pion op h8 promoveerde en wit won (1-0) Roelof.

Op 31 januari mailde Govert nog een reactie naar Alberts SchaakBlog:

Zwart doet er wellicht beter aan de complicaties maar te mijden, en een zet voor het diagram niet 24. ...e5, maar 24. ...f5 te spelen. Inderdaad verdient Lxg6 alle lof, maar ik twijfel of Klaas de zet speelde na afweging tegen het plan Tae1 en Db3, dat na e4 inderdaad sterk is. Wel een mooie partij, alles bij elkaar. Vriendelijke groet, Govert, 1 januari 2011 12:07

1 opmerking:

Anoniem zei

Zwart doet er wellicht beter aan de complicaties maar te mijden, en een zet voor het diagram niet 24. ...e5, maar 24. ...f5 te spelen.
Inderdaad verdient Lxg6 alle lof, maar ik twijfel of Klaas de zet speelde na afweging tegen het plan Tae1 en Db3, dat na e4 inderdaad sterk is.
Wel een mooie partij, alles bij elkaar.

vriendelijke groet, Govert