donderdag, januari 27, 2011

Oplossing opgave 226 (van 20 januari)

Alvorens het antwoord te geven op opgave 226, eerst even het volgende. Van de bekerwedstrijd Ten Boer-Unitas 4 staat op de website van Unitas een niet onaardig verslagje van Govert Pellikaan, waarin een mij onbekende kerk opduikt en waarin ook de volgende zinsnede opvalt: ondertussen knapte Egbert aan 3 de heer Prins op.

Ik wist niet dat mijn toestand zodanig slecht was dat ik aan een opknapbeurt toe was, maar afgezien daarvan: twee dingen (om met wijlen Den Uyl te spreken). Ik begrijp wel dat je van de enige partij die je wint graag iets krachtigs wilt zeggen, maar persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van het werkwood opknappen (even daargelaten of het hier goed gebruikt wordt, maar de intentie is in ieder geval duidelijk; misschien bedoelt Govert opbrengen, evenmin een aardige term trouwens) ook niet, voor alle duidelijkheid, als iemand anders het lijdend voorwerp zou zijn. Je zou kunnen proberen de toon iets neutraler te houden, maar goed, het heeft niet zo mogen zijn.

Verder komt het wat wonderlijk over om in dit stukje ineens 'heer' genoemd te worden, terwijl je medespelers gewoon Kroon, Dijkhuizen en Pilon zijn. Het lijkt wel of ik de enige heer was in het gezelschap... Nee, het heeft iets met leeftijd te maken, ben ik bang. Daar zal ik waarschijnlijk in moeten berusten (in die leeftijd dan). Ik heb eerbied voor jouw grijze haren... Ik zou zeggen: gewoon mensen bij hun achternaam noemen, daar is helemaal niets tegen. Kortsnoj (hij schaakt wel veel beter, maar dat is weer een ander verhaal) werd in de verslagen ook niet ineens heer genoemd, toen hij in de zeventig was en tegen jongere tegenstanders uitkwam. Trouwens: zeventig ben ik voorlopig nog niet, al hoop ik het natuurlijk wel te worden.

Hoe ging wit (aan zet) hier verder op weg naar winst?

Oplossing: Morozewitsj - Lutz (Biel 2003)

1. Pe5!! dxe5 (na 1. ... Txg3 2. Tf7+ Kh8 3. Pxg6+ of 2. ... Kg8 3. Txe7+ verliest zwart eveneens) 2. Tf7+ Kh8 3. Txh7+! en zwart gaf op (3. ... Kxh7 4. Dh3+ Kg7 5. Dh6 mat).

Alberts SchaakBlog ontving twee antwoorden van clubgenoten Klaas en Roelof, waarvoor welgemeende dank:

Klaas:

1.Pd5 (Albert: bedoeld is Pe5) en uit ..Txg3 (er is eigenlijk geen alternatief) 2.Tf7! Kg8 3.Txe7 Kf8 of 2. ... Kh8 4. Pxg6 mat. 23 januari 2011 11:39

Roelof:

T.a.v. opgave 226 denk ik aan 1. Pe5. Na 1... dxe5 lijkt me 2. Tf7+ sterk. 2... Kh8 3. Txh7+ Kxh7 4. Dh3+ Kg7 5. Dh6 is mat. Na 2... Kg8 volgt 3. Txh7+ Kf8 (3... Kxh7 4. Dh3+ enz.) 4. Th8+ Kg7 5. Tg8 mat. Na 1... Txg3 volgt iets vergelijkbaars: 2. Tf7+ Kg8 (2... Kh8 3. Pxg6+ is vergelijkbaar) 3. Txe7+ Kf/h8 4. Pxg6 mat. Leuke opgave trouwens met al die matbeelden. Roelof.

Geen opmerkingen: