zondag, januari 09, 2011

Schaken in Friesland

Afgelopen dinsdag gaf clublid Roelof Kroon een simultaan bij schaakclub BOB in Friesland. Ziehier zijn verslagje:

Schaken in Friesland

Afgelopen dinsdag heb ik een nieuwjaarssimultaan bij mijn oude club in Friesland gegeven. Na een voortreffelijke maaltijd bij mijn moeder kwam ik zo rond half 8 aan in het speellokaal van schaakclub BOB. Ik werd hartelijk welkom geheten door de al aanwezige schakers en na de beste wensen voor 2011 nam de voorzitter het woord. Hij heette iedereen welkom op deze avond met hapjes, drankjes en schaakvertier.

Hierna was ik aan de beurt. Allereerst liet ik een paar probleemsoorten zien op het demonstratiebord. Dolf Wissmann van het Friesch Dagblad had mij een paar suggesties gedaan en zo kwamen tweezetten, bewijspartijen en studies aan bod. Om een voorbeeld van een bewijspartij te geven:


Kortste bewijspartij.
A. Met wit aan zet. B. Met zwart aan zet.
Vind de kortst mogelijk partijen die naar deze stelling leiden. Zoek het niet te hoog met het aantal zetten! Geef de volledige zettenreeksen.

Misschien een opgave voor de lezers van Alberts weblog? (Albert: misschien houd ik het toch het liefst bij opgaven met stellingen die ook in de praktijk zijn voorgekomen). In ieder geval kom ik met A. op een partij met 6 witte en 6 zwarte zetten en bij B. met een partij met 7 witte en 6 zwarte zetten. Ik zal de oplossing binnenkort aan je doormailen.

Hierna begon de simultaan. De tegenstand was erg taai. Pas rond 11 uur was de laatste partij afgelopen. Uiteindelijk speelde ik 3 partijen remise.

Voorzitter Max Slingeland speelde een erg goede partij. Ik kreeg geen enkele kans op voordeel. De partij is voor de theorie van het Frans misschien wel interessant:

Roelof-Max
1.e4 e6 2.d4 d5 3.Pc3 dxe4 4.Pxe4 Pd7 5.Pf3 Pgf6 6.Lg5 h6! (hierna heeft wit niets meer) 7.Lxf6 Pxf6 8.Ld3 c5 9.Pxc5 Lxc5 10.dxc5 Da5+ 11.Dd2 Dxc5 12.0–0–0 Ld7 13.The1 0–0–0 14.Pe5 Thf8 15.Df4 Pd5 16.Dc4 (misschien was 16. Dg3 nog een optie) 16... Dxc4 17.Pxc4 Pb4 18.Le4 Lc6 19.Lxc6 Pxc6 20.c3 Kc7 21.Txd8 Txd8 remise

Ook tegen de voormalige hoofdonderwijzer van mijn lagere school Sybren Elgersma en zijn schoonzoon Jan-Harm Dijkstra kwam ik niet verder dan remise. Tegen Jan-Harm was mijn remise aanbod te vroeg. Ik dacht dat ik één pion voorstond met een mindere stelling, maar het bleken er twee te zijn. Als ik dat had beseft, had ik het nog langer geprobeerd.
Meneer Elgersma bleek zich gewoon goed te verdedigen. Zo rond 10 uur had ik het punt al in mijn voordeel geteld, maar door een paar prachtige Houdini-achtige ontsnappingen bleef er een ongeveer gelijk eindspel over.

We sloten de avond af met een prachtig helppat:
Gábor Cseh
Thema Danicum 1995


Helppat in twee zetten, vier oplossingen. Zwart begint en helpt mee aan het pat dat na de tweede witte zet ontstaat.

Oplossing (uit de rubriek van Dolf):
De zwarte toren moet eigenlijk wel geslagen worden. Maar bij de witte koning kan het ding niet komen en alle andere stukken lijken al op het juiste veld te staan. Vier oplossingen met een pion op promoveren wil nog wel eens een indicatie zijn en inderdaad:


1.Th1 e8D 2.Txh5 Dxh5=.
1.Te1 e8T 2.Txe6 Txe6=.
1.Tb1 e8L 2.Txb5 Lxb5=.
1.Tg1 e8P 2.Txg7 Pxg7=.

De spelers, die remise haalden kregen het boekje ‘Schaken voor huisvrouwen’ als prijs mee. Ik heb het boek laatstelijk doorgelezen en moet zeggen dat een glas sterke drank aan te bevelen is bij het lezen.

(Albert: waar drank al niet goed voor is.... Ik vond het zelf een leuk boek!)

Geen opmerkingen: