maandag, september 26, 2011

NOSBO-stappenkampioenschap 2011 in Groningen

Alberts SchaakBlog ontving  gisteren, op 25 september, een mailtje van jeugdleider van SC Ten Boer, Roelof Kroon:

Hallo Albert,

Hierbij een kort verslag van het stappenkampioenschap gisteren:

Jeugdleden Ten Boer niet in de prijzen
Gisteren werd het Stappenkampioenschap van de Nosbo gespeeld. Er deden 70 schakers mee, waarvan 4 uit Ten Boer. Ze deden het bepaald niet onverdienstelijk, maar zo vroeg in het seizoen waren ze nog niet gewend om zoveel partijen te spelen, waardoor ze op het beslissende moment tegen onnodige nederlagen aanliepen.
Ilse en Gerben speelden mee met Stap 2. Gerben had een minder goede dag en wist maar 2 punten te scoren. Ilse deed het beter. Ze begon met 2,5 uit 4, maar daarna was het op. Mooi opgebouwde stellingen gingen verloren. Hierdoor werd ze ondanks een kleine kans niet het beste meisje in haar groep.


Ilse (niet in tenue)

Gerben (in tenue)

In de gecombineerde Stap 0/1 deden Remco en Lars het goed. Lars begon met 4 uit 5. In de resterende partijen volgde slechts nog 1 punt. Erg jammer. Een mooi moment was de volgende stelling, waar Sjaak me op wees:

Zwart had hier een een dolle toren met: 1... Txe4+ 2. Kg5 Tg4+ 3. Kxh5 Tg5+ 4. Kh6 Th5+ 5. Kxh5 pat of 3. Kh6 Txg6+ 4. Txg6 pat. Helaas zag Lars het niet. Toen ik het na afloop aan hem liet zien, zei hij nuchter: "Ja, maar dat is een veel hogere stap en die heb ik nog niet gehad!"

Remco speelde een erg goed eerste toernooi in zijn carrière. Na een eerste verliespartij volgden vooral remises en winstpartijen. Zijn enthousiasme gaf me veel voldoening. Ik verwacht dat hij binnenkort in de prijzen valt!
Met 5 uit 9 eindigden beiden op de 8ste plek van de 26 deelnemers.
Het toernooi was goed georganiseerd door de Nosbo in het Denksportencentrum. Het was mooi om te zien dat er al weer zoveel is opgestart door het Nosbo-bestuur. Helaas had ik geen fototoestel bij me, dus heeft Fons een paar foto's genomen. Die hoop ik binnenkort nog voor je site op te sturen. Roelof.



Roelof (uiteraard in tenue)


Geen opmerkingen: