donderdag, september 13, 2012

Boeken en slingervanger in Garmerwolde

Zaterdag 8 september zag ik, voordat familiebezoek zou arriveren, kans even te 'ontsnappen' en een bezoekje aan de boekenmarkt in Garmerwolde te brengen, waarvan ik in de krant gelezen had.

Omdat het uurwerk van de kerk in dit aardige dorp (gemeente Ten Boer) wat onnauwkeurig liep, wat met zich meebracht dat twee keer per dag iemand in de toren naar boven moest om een kleine tijdcorrectie uit te voeren, vond de gemeenschap Garmerwolde dat er krachtige maatregelen moesten worden genomen: er werd een slingervanger aangeschaft, een vernuftig apparaat dat bij afwijkende klokstanden ingrijpt en het uurwerk tot bezinning brengt.

Omdat genoemde slingervanger wel ca. 2400 euro kost werd besloten tot (onder meer) het houden van een boekenmarkt om iets aan de onkosten te doen. Bij Albert ben je dan aan het goede adres! De markt was leuk en ik tikte verschillende aardige boeken op de kop.

Twee van de aanwinsten

In de toren (ook daar waren boeken) gekomen was de verleiding om naar boven te gaan te groot. Het was daar erg donker, maar ik heb toch een paar foto's gemaakt en zelfs een filmpje van een en ander, met tikkend uurwerk. Het filmpje liet ik later trots aan iemand beneden zien, maar laat dat nou net een van de mensen zijn die om de haverklap naar boven gingen om de tijd te corrigeren in de periode vóór de slingervanger! Daar stond ik met mijn goede gedrag!
Tot slot ben ik nog even door de kerk gelopen, waar een schilderijen-expositie was en ik maakte nog een foto van een bijzondere grafsteen van Everhardt de Mepsche, over wie informatie te vinden is op: http://www.garmerwolde.net/ 

Kerk, toren en boekenstalletjes

In de toren: trap naar boven

Vanuit de toren gezien


 Tikkend uurwerk. Let niet op de kreet op het
 eind: dat was ik niet!


In de kerk


In de kerk

Nog verder omhoog? Andere keer!
De slinger. Voor de 'vanger' was het te donker...

Geen opmerkingen: