woensdag, mei 15, 2013

SC Ten Boer: ronde 30


In de 30e ronde, de op één na laatste van dit seizoen, kon wedstrijdleider Albert de volgende uitslagen in de boeken noteren:

Erick Erdtsieck (w) - Klaas Dijkhuizen: 0 - 1

Piet Beetsma (w) - Albert Prins: ½ - ½
Erwin Kok (w) - Marten Berends: ½ - ½
Wopko Dijkema (w) - Ad Mertens: ½ - ½

AMK: Alfred Rodenboog (examen VWO: alle succes!), Harm Buter, Jan Pilon, Bas Klomberg; SN: Gerard Zijlema.




Erick-Klaas
Erick verraste Klaas behoorlijk met een schijnoffer in de openingsfase en hield daar een goede stand aan over, maar kon een en ander in het verdere verloop van de partij helaas niet handhaven en ging alsnog ten onder tegen de als immer rücksichtslose Klaas.

Verder drie remises, maar bepaald geen bloedeloze:


Piet-Albert
Piet moest van Albert winnen om alsnog een kans op de 3e plaats te maken. Hij deed er ook alles aan en het lukte bijna, maar niet helemaal. Na de opening had hij de betere stelling en wist op zeker moment, na een (te) riskante zet van Albert, een pion te winnen. Laatstgenoemde ging er toen eens goed voor zitten (erg belangrijk) en zowaar... hij bracht een valstrikje op het bord, waar wit inliep. Piet veroverde nog twee pionnen, maar ten koste van een toren. Daarmee was het moeilijkste voor A. achter de rug vooral toen hij even later ook nog een kwaliteit won en dus beide witte torens van het strijdtoneel waren verdwenen. Eerder in de partij had Albert twee keer remise aangeboden waar wit niet op inging, nu was het wits beurt om remise voor te stellen, zij het in een verloren stelling. Albert dacht eens na en besloot geen risico te nemen en nam (met de 3e plaats in gedachten) het aanbod aan. Licht slapjes, maar toch niet helemaal onprofessioneel. Hier volgt het beslissende gedeelte van de partij:


Beetsma
Prins

Stand na 17 zetten, met wit een pion voorsprong. Het vervolg:

18. Le3 (zie het commentaar van Klaas bij comments. Volgens hem kan wit hier winnen met 18. d5! enz. en daarbij zelfs Tf4 kado doen. Een interessante visie!) Lg5 19. Tf3 (de enige zet) Le4 20. Tg3 (idem) Lh4! 21. Txg7 Kf8! 22. Txf7+ (ook 22. Tg3 Lxg3 brengt zwart in het voordeel) ... Kxf7 23. Df1+ Kg7 24. Df4 Lg6 25. g3 Le7 26. Tf1 Df8 27. e6 Dxf4 28. Lxf4 (gxf4) Lf6 29. d5?  Ld4+ 30. Kg2  (Kh1) Le4+ 31. Tf3 Lxf3+ 32. Kxf3

en hier stelde wit remise voor, wat zwart aannam, omdat hij daarmee de 3e plaats in de clubcompetitie veilig stelde en ieder risico (hoewel nu nergens meer in beeld) wilde uitsluiten, maar hij staat natuurlijk glad gewonnen.  

Erwin-Marten
Erwin en Marten speelden een spannende partij, waarbij in de laatste fase wit voortdurend in tijdnood verkeerde. Marten had hier eerder al door slim spel kunnen winnen, maar dat gebeurde niet. Met de vlag van wit op vallen verdwenen de laatste stukken van het bord. Een witte pion promoveerde (wits laatste stuk) en zwart sloeg de witte dame met zijn laatste stuk: een toren. Ik keek toen naar de klok en... de tijd van wit was voorbij. Niemand had gezien wanneer het kekke vlaggetje precies naar beneden was geduikeld. Later vroeg ik me nog even af: stel dat je met de toren niet de dame slaat, maar die terugtrekt buiten bereik van de dame: dan wint zwart dus op tijd! Het lijkt me zeer de vraag of je dan kunt zeggen dat zwart onsportief gedrag vertoont...

Wopko-Ad
Bij Wopko en Ad stond de hele partij een redelijk evenwichtige stelling op het bord en het verwonderde dan ook niet dat eerstgenoemde zich later op de avond bij mij vervoegde om twee halfjes in de annalen te laten bijschrijven.

Nog 1 ronde!

1 opmerking:

Klaas zei

In dit soort stellingen moet alles op een doorbraak gezet worden. Daarom komt vermoedelijk ipv Le3 d5 als beter in aanmerking. Sowieso interessant om eens verder te kijken. Zwart kan na de opmars van de pion naar d7 en na het simpel laten offeren van Tf4 vrijwel geen vin verroeren en wit kan bijna kiezen hoe hij het min of meer geforceerd uitmaakt. B.v. d5 0-0 (ruil opent c-lijn voor wit), d6 Lg5, d7 Lxf4, Lxf4 Db6!?, Kh1 en dan?
B.v. Dxb2 e6, fxe6 Lc7, Tad8, Lxe6 Kh7 (lijkt verplicht), Lxd8 Txd8. Nu na Df1 volgt Ld3!, dus De1 Df6 (zwart wil op f5 ruilen en vervolgens d7 onschadelijk maken, maar de dodelijke angel op d7 zal na Td1 beslissend zijn). B.v. Lf5, Lxf5, De7, Df6, Dxf6 gxf6 en wits koning komt beslissend in het spel.
Bedenk het wel achter de pc, dus fouten voorbehouden.