woensdag, oktober 09, 2013

Kleine nederlaag Ten Boer tegen Roden


Gisteravond is het SC Ten Boer net niet gelukt aan de goede kant van de score te blijven. In de 1e ronde van dit seizoen in de 1e klasse B, trokken de bezoekers met 5-3 aan het langste eind. Maar de stellingen in de verschillende partijen waren dermate wisselend dat het voor het zelfde geld een gelijkspel of een overwinning voor de thuisclub had kunnen worden. Aan diverse borden stond Ten Boer aanvankelijk heel goed tot gewonnen, waarbij het punt uiteindelijk toch bij de tegenstander terechtkwam.


Bij de borden 1-4 was er weinig mis en behaalde Ten Boer 2½ punt uit 4 partijen: helaas kwam er van de borden 5-8 slechts een halfje onze kant op. Maar van datzelfde halfje kan ik weinig zeggen, want het kwam van Wopko die een tegenstander met zo'n 300 punten hogere rating had getroffen. Iedere Ten Boerster speelde trouwens tegen iemand met een hogere tot veel hogere rating, uitgezonderd Klaas. Over de afloop zegt dat dus niet alles.



Kort samengevat: jammer, maar om met Ramses Shaffy te spreken: We zullen doorgaan! 



Ten Boer - Roden: 3 - 5

1. K.Dijkhuizen (z)(1958) - J.Zwanepol (w)(1807): ½ - ½

2. J.Pilon (w)(1764) - G.Battjes (z)(1827): 1 - 0
3. P.Beetsma (z)(1644) - L.Boskma (w)(1784): ½ - ½
4. A.Prins (w)(1677) - T.Visser (z)(1767): ½ - ½
5. A.Rodenboog (z)(1565) - D.Dalmolen (w)(1737): 0 - 1
6. G.Zijlema (w)(1399) - H.v.Bemmel (z)(1683): 0 - 1
7. W.Dijkema (z)(1353) - J.Teensma (w)(1656): ½ - ½
8. H.Buter (w)(1350) - M.Keizer (z)(1590): 0 - 1

Klaas-Zwanepol
De paar keer dat ik naast het bord heb gestaan leek het me een vrij gelijkopgaande strijd. Als ik Klaas mag geloven stond hij tegen het einde minder (of heb ik zelfs het woord 'verloren' opgevangen?) maar in ieder geval eindigde het treffen in remise, met nog enig gekrakeel achteraf (dat hoorde ik op afstand) omtrent het reconstrueren van de partij.

Jan-Battjes

De mooiste partij van de avond volgens Klaas, in aanvallende stijl gespeeld. Ik geloof het meteen al heb ik er zelf niet veel van gezien. In ieder geval haalde Jan de enige overwinning binnen, wat wel een vermelding waard is.


Piet-Boskma

Een terechte remise, naar wat ik zo af en toe van de partij heb meegekregen.


Albert-Visser

De langste partij van de avond en niet zonder enige sensatie. In het middenspel, wat enigszins moeizaam verliep, weigerde mijn tegenstander remise (groot gelijk) en probeerde door te drukken. Hij had het initiatief en dreigde (of was in ieder geval van plan) mijn koningsvleugel op te rollen. Ik was zo onverstandig om in dat stadium een eigen toren in te sluiten die daarop verloren ging. De daarop volgende zetten van zwart waren echter ook zwak en zijn materiële voorsprong was weer verleden tijd. Er ontstond een spannend eindspel van ieder een paard en 5, 6 pionnen, waarin ik, door weer niet de beste zetten van zwart, gewonnen kwam te staan, maar de partij op het laatste moment door een verkeerde en ook onnodige paardzet alsnog tot remise liet lopen. Of het zo moest zijn!


Alfred-Dalmolen

Volgens getuigenissen van anderen stond Alfred veel beter op een gegeven moment en kon tegenstander Dalmolen bijna geen vin meer verroeren. Ik kan het niet beamen want ik heb het niet gezien. Kennelijk weer een geval van beter staan en niet kunnen doorzetten (wie kent het niet?). Het eind van het liedje was uiteraard dat zwart won.


Gerard-Van Bemmel

Ik begreep dat ook Gerard op zeker moment zo ongeveer op winst stond, maar een en ander niet van een passend vervolg kon voorzien en vervolgens langzaam maar zeker de boel uit handen begon te geven. Helaas, maar het is (en was) niet anders.


Wopko-Teensma

Een knappe remise van onze man, ofschoon tegenstander Teensma (alweer volgens Klaas) tijdens het treffen niets meer of minder dan damevangst over het hoofd heeft gezien. Dat doet misschien een klein beetje afbreuk aan de pret. Hoe dan ook: remise!


Harm-Keizer

Ergens vlak na de openingsfase posteerde Harm een ver opgerukt paard op e5. Heel mooi, alleen stond de viervoeter daar ongedekt. Omdat ook de diagonaal e1-a5 openlag vroeg de stelling om een schaakje door de zwarte dame op a5. Dat kwam ook en ofschoon Harm nog geruime tijd stand wist te houden, lag de afloop voor de hand. 

Voor de interne competitie (5e ronde) kwamen ook nog twee spelers in actie: Erwin Kok (wit) - Ad Mertens: 1 - 0.

Geen opmerkingen: