woensdag, december 11, 2013

Ten Boer verliest van Staunton 4


Gisteravond heeft Ten Boer het in de 4e ronde van de NOSBO-competitie niet gered tegen het team van Staunton 4, dat met 5½-2½ aan het langste eind trok.



Aan het begin van de avond heerste algemene verwarring omdat Albert zijn geliefkoosde plekje in de hoek van de speelzaal had geclaimd en daarom eigenlijk niemand wist waar hij moest plaatsnemen. Aan deze twijfel werd evenwel door wedstrijdleider Klaas resoluut een eind gemaakt door met vaste hand ieder zijn stoel te wijzen.

Daarna konden we dan eindelijk beginnen. Het werd een lange avond. Omstreeks 10.30 u was alleen nog maar de partij van Harm beslist: remise. Enige tijd later speelde ook Wopko remise, alleen was dat vanuit een totaal verloren stelling, waaruit hij nog eeuwig schaak wist te puren. Met een ratingsurplus van zo'n 400 punten had er eigenlijk wel iets meer uit mogen komen!



De partijen van Gerard en Marten gingen in de tussentijd min of meer 'geruisloos' verloren. Eerder had ik ze allebei
nog vrij goed zien staan, maar... (ook) bij het schaken kan de ellende snel toeslaan, dat is bekend. Marten had wel een ratingvoorsprong van 300 punten dus lijkt verlies niet echt nodig te zijn. Jammer... Piet boekte een keurige overwinning: 'in het voorbijgaan' zag ik dat hij op een aanval van zijn tegenstander heel alert reageerde met een pionzet (f7-f5). Zijn opponent kon die pion niet en passant slaan wegens dameverlies. Ik neem aan dat daar de kiem werd gelegd voor de winst van zwart.



Ik speelde zelf wel een spannende partij. Mijn tegenstander zette druk op mijn koningsvleugel, maar door goed verde-digen (al zeg ik het zelf) van mijn kant liep die belegering vast. Ik probeerde toen zelf door te breken op de dame-vleugel. Dat leek allemaal te gaan lukken, maar op een gegeven moment deed ik toch niet de beste zet en leek ook daar de boel vast te lopen. Toen werd, ondanks de tijdnood van zwart, tot remise besloten.

Toen, met de stand 3½-2½ in het voordeel van Staunton, resteerden nog twee partijen: Dijkhuizen-Petrelli en Pilon-Hilwerda. In de eerste partij verloor Klaas in een dame-eindspel, waarvan hij tot op het laatst, zoals ik later begreep, een goede afloop verwachtte. Die kwam evenwel niet, omdat wit een pion kon laten promoveren, waarop Klaas, die met twee pionnen op de vijandige koning afstoomde, het antwoord schuldig moest blijven.



In de andere partij speelde de jeugdige Jonas Hilwerda sterk tegen Jan. Het werd uiteindelijk een lopereindspel (gelijke kleur) en een pion meer voor Jonas. Of het echt voor hem gewonnen was weet ik nog zo net niet, maar in ieder geval werd het, na afruil van de lopers een pionnen-wedloop naar de immer lokkende promotievelden die door zwart werd gewonnen. Misschien had Jan niet de lopers moeten ruilen en zich op de koningsvleugel op de verde-diging moeten toeleggen. Wie zal het zeggen?

Hoe het ook zij: de beide punten gingen naar de bezoekers en de eindstand was daar: 2½-5½.



Ten Boer - Staunton 4: 2½ - 5½

1. K.Dijkhuizen (z)(1953) - M. Petrelli (w)(1975): 0-1
2. J.Pilon (w)(1779) - J.Hilwerda (z)(1743): 0-1
3. P.Beetsma (z)(1649) - B.Koole (w)(1835): 1-0
4. A.Prins (w)(1680) - J.v.d.Graaf (z)(1685): ½-½
5. M.Berends (z)(1558) - J.de Jong (w)(1250): 0-1
6. G.Zijlema (w)(1375) - A.Bay (z)(?): 0-1
7. Harm Buter (z)(1345) - W.Mulder (w)(1301): ½-½
8. W.Dijkema (w)(1361) - I.Damming (z)(990): ½-½



Geen opmerkingen: