woensdag, april 09, 2014

Ronde 24 clubcompetitie



Dinsdag 8 april: de 24e ronde in de onderlinge competitie. Alle leden zijn present: 9 in getal, wat inhoudt dat Albert een SN te vergeven heeft. Hij wijst hiervoor Harm aan die hevig teleurgesteld is en te kennen geeft dat hij dat pas nog heeft gehad. Albert kan dat, zoals niet ongebruikelijk, ter plekke ontzenuwen en deelt mee dat dat niet onlangs maar  in september 2013 is geweest, in de allereerste weken van het seizoen: ruim een halfjaar geleden dus. Harm neemt een en ander voor kennisgeving aan en verlaat, nog steeds teleurgesteld, het vertrek. Marten heeft het er moeilijk mee en biedt spontaan aan het SN over te nemen. Aldus geschiedt: Harm kan nog net worden achterhaald en de partijen beginnen.


Er wordt nog even op-gemerkt dat meerdere schakers (van andere clubs wel te verstaan) niet voelen voor een gezamenlijke laatste ronde volgende maand bij schaakclub Gro-ningen. Jammer, want zoiets is toch wel een leuke happening. Die gaat dus niet meer door: de uiterst noodzakelijke wekelijkse autowasbeurt, grasmaaien en boodschappen doen gaan uiteraard vóór. Ten Boer zal dus de tocht naar de voormalige borg Ewsum moeten ondernemen, om aldaar op die historische plaats tegen de schakers uit Middelstum zijn voorlopig laatste wedstrijd in de 1e klasse te spelen. Onze gastheren hebben, als ik het wel heb, in theorie nog een heel kleine kans om kampioen te worden dus de borgbewoners zullen er ongetwijfeld nog een keer voor willen gaan...


Huidige oprijlaan (eigen foto: 19-5-2012)
Ronde 24:

Jan Pilon (w) - Piet Beetsma: ½ - ½
Albert Prins (w) - Klaas Dijkhuizen: ½ - ½
Harm Buter (w) - Gerard Zijlema: 1 - 0
Ad Mertens (w) - Wopko Dijkema: ½ - ½

AMK: Erick Erdtsieck; AZK: Alfred Rodenboog; SN: Marten Berends.

Stand na 24 ronden:

1. Klaas Dijkhuizen 408½ p. (2SN1; 8-9); 2. Piet Beetsma 309 (1SN2; 9-9); 3. Albert Prins 308 (2SN2; 8-8); 4. Jan Pilon 287 (1SN2; 7-7); 5. Gerard Zijlema 245 (1SN; 8-8); 6. Marten Berends 239 (2SN; 8-8; 7. Harm Buter 192½ (1SN; 9-9); 8. Erick Erdsieck 181 (1SN; 2-3); 9. Wopko Dijkema 150½ (1SN; 8-8); 10. Ad Mertens 144½ (2SN; 10-9) 11. Alfred Rodenboog 60 (1-1).


Alweer ben ik niet in staat geweest noemenswaardige details van de partijen in me op te nemen om die hier weer te geven, aangezien ik tegen Klaas 100% aandacht en energie hard nodig had. Mijn vorige partij tegen hem had ik niet hoeven te verliezen (maar verloor ik wel) dus nu moest het er maar eens van komen. Dat lukte heel redelijk en de partij eindigde in remise, waar ik vooraf voor getekend zou hebben. Op de 46e zet besloten we het punt te delen in een vrijwel gelijkstaand toreneindspel. Wel had ik een voorsprong in tijd van ca. 11-12 minuten tegen 6-7, maar ik had weinig zin om te proberen dat uit te buiten.

Na afloop nog even aan de bar voor wat napraten en filosoferen over de toekomst van de club. Een heikel on-derwerp, waar ik hier verder maar even niet op wil ingaan. Bovendien heb ik me al eens daarover uitgelaten als ik me niet vergis.

Vervolgens de wandeling naar huis door nachtelijk Ten Boer. And now for something completely different... Ik wil dan nog wel eens denken aan de Engelse schilder John Atkinson Grimshaw (wie kent hem niet?), die uitblonk in niet al te vrolijk overkomende, om niet te zeggen eerie landschappen en stadstaferelen. Bundels griezel- en spookverhalen worden vaak van een passende omslag voorzien door zijn schilderijen erop af te beelden.






























Ik had en heb niet de illusie van ons dorp ook iets dergelijks op de gevoelige plaat vast te kunnen leggen, maar heb nu toch iets in die trant geprobeerd, maar de straatverlichting en de afwezige maan (vooral die laatste wil nog wel eens helpen, zoals hierboven duidelijk te zien is) zaten in de weg.


Gaykingastraat Ten Boer; 8-4-2014; 23.53 u

Het komt in de buurt. Zwart-wit heeft ook wel iets. En dan... om 23.58 uur (net op tijd dus voor het beruchte uur (van twaalf tot één zijn de spoken op de been) is daar de ver-trouwde woning weer. Snel naar binnen!




Geen opmerkingen: