woensdag, december 24, 2014

Ronde 17 clubcompetitie SC Ten Boer



Dinsdag 23 december: de weinige getrouwen van Schaakclub Ten Boer verzamelen zich in het Buurhoes aan de Gaykingastraat  voor de laatste aflevering in 2014 van de clubcompetitie. 

De resultaten:

Piet Beetsma (w) - Albert Prins: ½ - ½
Wopko Dijkema (w) - Marten Berends: 0 - 1
Gerard Zijlema (w) - Harm Buter: 1 - 0

AMK: Jan Pilon, Ad Mertens en Jerimi Bos; SN: Klaas Dijkhuizen

Piet-Albert
Een spannende partij die toch in remise eindigt. Zwart raakt een pion achter na een (iets te) krachtige pionopstoot, maar blijft de beschikking houden over een mooi loperpaar. Door een wat te pittige paardzet van wit wint zwart de pion terug. Eerder heeft wit een remisevoorstel afgeslagen, nu komt hij er zelf mee. Albert heeft ondertussen een riante stelling waarin eigenlijk nog maar heel weinig mis kan gaan en die een fraai uitzicht op de winst biedt. Maar ja, ieder kent Alberts (vaak, maar niet altijd) toegeeflijke aard. Hij denkt 15 seconden na en ... neemt het voorstel aan. 

Voor enkele woorden over de andere twee partijen geef ik graag het woord aan Klaas ('Vriendelijke Klaas', om met het verslag op de website van SISSA van de wedstrijd ScepU V1 - SISSA V4 (in Ten Boer gespeeld) te spreken, waarin ook gerept wordt van 'oude mannen die binnendruppelen om in de interne competitie te gaan spelen' (dat zijn wij dus). Toch blijkt Klaas even later niet zo vriendelijk te zijn en de plank geheel mis te slaan. Verder speelde er die avond een brassband in het Buurhoes. Het SISSA-verslag: 'Door de vitrages doemt in de verlichte zaal een brassband op. Ik voel enige opwinding. Ik vind brassbands huiveringwekkend en huiveringwek-kende gevoelens zijn lang niet bij me geweest, dus dit kan leuk worden. Tot overmaat van ramp bestaat de band uit kinderen, zie ik ook: erger kan niet. Dit alles is meteen goed te horen. Nog voordat we het gebouw betreden stel ik vast dat de galmen zo godsgruwelijk vals zijn dat nachtelijk overvliegende vogels terstond uit de lucht zouden kunnen vallen').

Als ik me niet vergis was dit dezelfde band die geacht werd de dag daarna, op kerstavond, het muziek- en zangfestijn in de Tiggelhal op te luisteren. Ik hoop maar dat niet al teveel van onze gevederde vrienden daarvan het slachtoffer zijn geworden....

Verdere voorbeelden en stijlbloempjes uit het verslag zal ik maar achterwege laten. En dan te bedenken dat ik wel eens het idee heb er zelf een kritische manier van schrijven op na te houden! Zo bont het ik het alleen tot nu toe niet gemaakt.

Laat ik nu ergens gelezen hebben dat dit SISSA-team een fantastisch team is (was?) om tegen te spelen... Wat is (was) er precies zo fantastisch in vergelijking met andere teams? Er is me die avond niets bijzonders opgevallen. Maar nu dus wel. In ieder geval is bij nader inzien, met de kennis van nu, enige relativering op zijn plaats.

Klaas:

Wopko-Marten
Overheersend en mogelijk snel winnend spel voor zwart na de openingsperikelen. Als antwoord op een dreigend familieschaakje kiest Wopko voor de verkeerde oplossing, maar Marten vergeet direct toe te slaan. Toch blijft hij wel duidelijk beter staan. Wit blijft zich taai verdedigen in een moeilijke stelling, maar lijkt een tiental zetten later toch kopje onder te gaan. Lijkt, want op Houdini-achtige wijze kruipt hij uit de moeilijkheden en het schijnt opeens gelijk te staan. Marten kan een belangrijke pion winnen, maar ook nu loopt het anders want Wopko vergeet opeens een paard in veiligheid te brengen en raakt een stuk achter. Marten wint.

Gerard-Harm
Engelse opening met fianchetto aan beide zijden bij wit en op de koningsvleugel bij zwart.
Harm geeft wat speldeprikjes, maar Gerard pareert alles en dringt zwart langzaam terug. De moeilijkheden nemen toe bij zwart en opeens vergeet  Harm na g4 van wit zijn loper op f5 weg te zetten en staat derhalve een stuk achter. Gerard maakt daarna het karwei kordaat af.

Stand na 17 ronden:

1. Klaas Dijkhuizen 221 p. (1SN1; 7-6); 2. Albert Prins 210 (1SN1; 6-6); 3. Jan Pilon 184½ (1SN; 4-4); 4. Piet Beetsma 175½ (SN1; 7-7); 5. Marten Berends 129½ (SN1; 4-4); 6. Ad Mertens 102 (6-6); 7. Gerard Zijlema 87 (1SN; 7-7); 8. Wopko Dijkema 77½ (7-7); 9. Harm Buter 63 (5-7); 10. Jerimi Bos 58½ (1SN; 3-2)

Geen opmerkingen: