zaterdag, mei 30, 2020

Govert Pellikaan zet schaakschriften Henk Bunt op website SG Staunton


Van december 2006 tot en met februari 2007 heb ik me intensief beziggehouden met het aan mijn weblog toevoegen van schaakmateriaal van de sterke NOSBO-schaker Henk Bunt (1920-2001), d.w.z. een keuze uit diens 7 schaakschriften: eigen partijen, voorzien van zijn eigen commentaar. Ik plaatste daar ook opmerkingen van mijzelf bij om wat verband aan te brengen tussen een en ander.

Nu wilde het toeval dat Govert Pellikaan, lid van SG Staunton (stad Groningen), de club waar Bunt ook schaakte, een bezoekje aan mijn weblog bracht en daar mijn posts over Bunt opmerkte. Wat hij vervolgens deed was (kort samengevat) de desbetreffende schriften lenen van de eigenaar Roelof Kroon (SC Ten Boer, Spassky's) en mij vragen of hij het materiaal van mijn posts kon gaan gebruiken om er een onderwerp op de Staunton-website van te maken. Ik had uiteraard geen bezwaar en nu, na enkele dagen, zien de eerste resultaten er fraai uit: mijn bijdragen zijn gescand en uitgebreid met doorklikbare partijen, wat de mogelijkheid biedt ze makkelijk na te spelen. Op ieder scherm is verder door te klikken naar één  van de andere schriften.




Verder is Govert van plan het geheel nog aan te vullen, met door mij niet behandelde gedeelten van Bunts schriften, zodat de complete inhoud van alle schriften beschikbaar komt.

Inmiddels is dat laatst genoemde werk door Govert afgerond, wat betekent dat alle schriften zijn gescand. Klikken op de voorkant van een schrift levert nu de gehele inhoud (en niet alleen een destijds door mij op mijn weblog geplaatste selectie) als pdf leesbare tekst op, die vervolgens ook te downloaden is. 
Klik op Schaakschriften Henk Bunt voor de website van SG Staunton.

Op mijn weblog heb ik bij Onderwerpen (rechts in de marge) opgenomen 'Henk Bunt (op Alberts SchaakBlog)' en bij Schaaklinks waar immers verwezen wordt naar andere schaakwebsites, staat nu 'Henk Bunt (op website SG Staunton)' om naar het werk van Bunt (en Govert) te verwijzen. Het trefwoord 'Henk Bunt' is aldaar te vinden onder Historie.

Geen opmerkingen: