vrijdag, november 09, 2018

Reactie op mijn post over KNSB-spelers in de NOSBO


Ik zag een reactie op mijn vorige post (Verlies Lewenborg 1 en ronde 7 interne competitie),  waarin ik het heb over het feit dat schakers die in feite de NOSBO zijn ontstegen daar nu weer hun intrede doen en zodoende de krachtsverhoudingen daar beïnvloeden. Ik vind dat heel onterecht en heb dat uitvoerig toegelicht. Er is niet veel tegen in te brengen.

Toch heeft iemand dat geprobeerd, maar een sterk geheel was het niet. Ik mocht het volgende (helaas anonieme) antwoord op mijn weblog verwelkomen:

Een verrijking dat zulke sterke spelers zich weer beschikbaar stellen om in de nosbo te spelen. Het verandert de krachtsverhoudingen en over twee jaar is elk team weer daar waar het hoort te staan. Lewenborg mag bewijzen dat het in de hoofdklasse hoort.

Bij deze 4 beweringen passen 4 eenvoudige weerleggingen. Hier zijn ze:

1) Het zou een verrijking zijn dat sterke spelers weer in de NOSBO schaken. Ik moet zeggen dat verrijking niet direct het eerste woord was dat bij me opkwam toen de essentie van dit NOSBO-besluit tot me doordrong, dat was eerder een begrip als competitievervalsing. Het gaat hier om schakers die, zoals gezegd, het NOSBO-schaak zijn ontgroeid, waar ze dus ook al niet meer schaakten: laat ze daarom blijven uitkomen tegen tegenstanders van vergelijkbare sterkte en niet ook nog eens hun eventuele gemis aan winstpartijen in de KNSB compenseren met makkelijk scoren tegen aanzienlijk minder sterke tegenstanders.
Hoe vaak komt het voor dat sporters in de hoogste regionen meedoen aan de competitie en ook in de laagste? Nooit misschien? Bewijs geleverd.

Nog een heel recent bewijs van de onzinnigheid van dit  NOSBO-besluit: SISSA 1 - Bedum: 8-0. Zou Bedum ooit eerder met 8-0 hebben verloren? Het gemiddelde verschil in het voordeel van SISSA: 432 ratingpunten!! Commentaar overbodig. Zo willen we het kennelijk graag! 

Bedum noemt het zelf op zijn website een sportieve en leerzame avond. Sportief dat wil ik best geloven, want dat houdt alleen in dat je je tegenstander keurig een handje geeft als je van het bord bent gezet, wat op die bewuste avond dus 8x is gebeurd,  maar in welk opzicht leerzaam? Omdat iemand met een rating van 1643 verliest van een tegenstander met 2228 (ratingsverschil van bijna 600)? 

2) Het verandert de krachtsverhoudingen. Dat klopt helemaal en dat is ook precies wat er tegen is. Ik heb het in mijn boven aangehaalde betoog al gezegd: grote clubs met (veel) KNSB-schakers kunnen te allen tijde hun behoeftige NOSBO-teams helpen aan een hoge klassering, die ze zonder die hulp niet zouden hebben gehaald. Een kind snapt dat dat niet deugt. Je hoort vaak in de sport de kreet uitgaan van eigen kracht. Dat zou ieder team in de hoofdklasse inderdaad moeten doen, maar ... dat gebeurt, met bijstand van buitenaf, vanaf nu dus geregeld niet meer. Beetje jammer.

3) Over twee jaar is elk team weer daar waar het hoort te staan. Hier wordt ervan uitgegaan dat de hulp van de KNSB aan NOSBO-teams blijvend zal zijn. Dat betekent dus dat  het clubs die toevallig geen team(s) in de KNSB hebben niet meer zal lukken om bovenaan te eindigen, zolang andere teams versterking krijgen van landelijk opererende schakers die dan in feite onder hun stand spelen. Waar het hoort te staan is in dit opzicht een wat vreemde opmerking, die niet klopt.

4) Lewenborg mag bewijzen dat het in de hoofdklasse hoort.
Zonder de merkwaardige hulp die andere teams nu blijken te ontvangen, is dat er niet eenvoudiger op geworden.
Zou die hulp er niet zijn, dan had Lewenborg een goede kans gehad op een van de bovenste plaatsen in de hoofdklasse. Nu is die kans bij voorbaat zo goed als verkeken en is opeens handhaving het hogere doel geworden.

Terzijde:

Es wird von einer Ansammlung von Menschen "beiderlei Geschlechts" berichtet. Gross kan sie nicht gewesen sein.

Manch einer, der für zynisch gehalten wird, ist wirklich naiv. Er sagt die Wahrheit und merkt nicht, dass keiner sie hören will, dass sie unerhört verkommt.

Selbst die frömmsten Alten geben eine stark gedämpfte Sehnsucht nach dem Jenseits zu erkennen.

Aforismen van Johannes Gross (1932-1999), Duits publicist, journalist, uitgever en ... hobbyschaker.

Het laatste aforisme heb ik al eens op mijn weblog gezet, maar vanwege de krachtige inhoud en het fraaie Duits is een tweede keer op zijn plaats.

1 opmerking:

Edim Salihbegovic zei

Ik spreek voor de meeste KNSB spelers als ik zeg: "Na een flink verliespotje KNSB is het toch ontzettend fijn voor mijn zelfvertrouwen om z.s.m. over een 1400 speler heen te walsen. Die 0.2 ratingpunten zijn ook mooi meegenomen"