woensdag, september 23, 2009

Clubcompetitie SC Ten Boer: 4e ronde + Derby Bedum - Ten Boer + Reünie


Weer een bijdrage met gemengde berichten op Alberts Schaakblog, dat persoonlijke nieuwtjes achteloos combineert met wetenswaardigheden op schaakgebied!

In de 4e ronde van de onderlinge competitie moest ik het laten afweten wegens een zware verkoudheid. Hopelijk is die over enkele dagen weggezakt, want dan wacht me een reünie van mijn oude middelbare school in Coevorden. Het gaat nog niet eens om de eindexamenklas (1963; alsof dat al niet lang genoeg geleden is), omdat dat maar 7 personen betrof, maar om de 4e klas, toen we nog met zo'n twintig leerlingen waren. Ik heb het dan over het schooljaar 1960-61. Het zijn dus klasgenoten die je na bijna 50 jaar weer terugziet. Een bijna griezelige gedachte! Er hebben zich leraren aangemeld die ruim in de 80, of zelfs tegen de 90 jaar oud zijn... Ik hoop er maar het beste van!

Hierboven een klassefoto uit 1960-61, met Blogger Albert, toen nog gewoon bekend als Piet Prins (what's in a name). Ooit nam Piet Jongeling (1909-1985), verzetsstrijder, lid van de tweede kamer (1963-1977) voor het GPV en schrijver, de naam Piet Prins aan als pseudoniem. Wie kent niet de serie over Snuf de hond? Het was een hele schok voor mij toen ik dat ontdekte en ik kon mijn ogen bijna niet geloven. De boeken heb ik overigens niet gelezen. Er moet iets tussen gekomen zijn, laten we maar zeggen dat ik het te druk had met schaken.
Hoe dan ook, (de latere) blogger Piet Prins zit op genoemde foto op de prille leeftijd van 16 jaar, bijna rechts achteraan met de armen over elkaar, in wat je rustig een 'typische schaakhouding' kunt noemen. Toen ik in juni 2006 met bloggen begon, zette ik deze foto, of liever: een foto van mijzelf daaruit gelicht, ter nadere oriëntatie voor bezoekers, al op het weblog. Alleen lezers van het eerste uur van mijn schaakblog die ook nog over een ijzersterk geheugen beschikken, zullen zich dat kunnen herinneren.

Terug naar het schaken. Jan Pilon was er wel en hij was zo vriendelijk mij de uitslagen toe te sturen. Hier zijn ze, vergezeld van enig commentaar van Jan persoonlijk:

Jan Pilon – Roelof Kroon: 0-1
Piet Beetsma – Free Blok: 1-0
Baudewijn Michel – Wim van Dijken: 1-0
Wopko Dijkema – Harm Buter: 1-0
Alfred Rodenboog – Marten Berends: 1-0

Afwezig waren: Klaas Dijkhuizen, Ad Mertens en Albert Prins. Gerard Zijlema had een SN.

Ik (Jan dus) kwam redelijk goed uit de opening tegen Roelof. Op de 13e en 14e zet koos ik echter een verkeerde voortzetting die uiteindelijk beslissend voor de partij zou blijken. Roelof speelde mij in het vervolg langzaam maar doeltreffend weg. Na 28 zetten had ik er genoeg van en gaf ik op.

De verrassing van de avond kwam van de partij Rodenboog - Berends. Marten speelde een goede partij en kwam op een gegeven moment zelfs 2 stukken voor te staan. Met andere woorden: de overwinning leek een kwestie van tijd voor zwart. De partij kwam echter abrupt ten einde toen Marten een mat-in-1 over het hoofd zag.

Wopko speelde een goede partij tegen Harm en zette hem uiteindelijk op een fraaie manier mat.

Van de overige partijen heb ik (te) weinig gezien.
Binnenkort op Alberts SchaakBlog de nieuwe stand, na 4 ronden!!

--------------------------------------------

Dan volgende week (di 29 september) weer de al bijna traditionele derby tussen Bedum en Ten Boer. We spelen niet alleen al in dezelfde klasse in de NOSBO, we kunnen er nog niet genoeg van krijgen en hebben daarom ook een jaarlijkse ontmoeting in het leven geroepen van beide clubs, waaraan iedere keer zoveel mogelijk schakers van beide verenigingen meedoen. Was Bedum aanvankelijk de sterkste, vorig jaar won Ten Boer de kolossale wisselbeker en de Ten Boersters zullen er alles aan doen dit kunststukje te herhalen... Volgende week een verslagje!

Geen opmerkingen: