woensdag, augustus 06, 2008

Het 'Achter Tuinstra Toernooi' in het Friese Beetgum: een verslag van deelnemer Roelof Kroon

Roelof Kroon, kampioen van SC Ten Boer, is zich al serieus aan het voorbereiden op het seizoen 2008-2009, waarin niet alleen opnieuw om het felbegeerde clubkampioenschap zal worden gestreden, maar waarin de club natuurlijk ook de eer hoog moet houden in de bekerwedstrijden van de NOSBO en moet bewijzen dat het, tamelijk onverwachte, handhaven van een plaats in de 1e klasse niet ten onrechte is geschied.

Als onderdeel van die voorbereiding nam hij deel aan het 'Achter Tuinstra Toernooi' (alleen om de naam zou je al meedoen) in Beetgum in Friesland. Hij stuurde Alberts SchaakBlog het hiernavolgende smeuïge verslag:


Afgelopen zaterdag hebben Jan (broer van Roelof ; Alberts SchaakBlog) en ik meegedaan aan een snelschaaktoernooi in Beetgum. Eigenlijk is het een toernooi om alvast wat op te warmen voor het nieuwe seizoen bij de plaatselijke schaakvereniging Emanuel Lasker, maar doordat Jan bekend is als schaker werd hij ook uitgenodigd om mee te doen. Het toernooi werd voor de 7de keer georganiseerd in de achtertuin van één van de clubleden: Thys Tuinstra. Zeer toepasselijk wordt het toernooi het ATT genoemd: het AchterTuinstra Toernooi.

Voor Jan en mij was het ook een weerzien van vele schakers die in onze jeugd het Friese jeugdschaak onveilig maakten. Zo heb ik in mijn jeugd werkelijk ontelbare keren tegen schakers als Abe Douwe Wilemsma, Erik Bosma en Murk Viersma gespeeld. Jan Hibma was Fries jeugdkampioen toen ik dat twee categorieën lager was en Dolf Wissman (nu schaakredacteur bij het Friesch Dagblad) was een buitengewoon goed jeugdschaker, waar ik als jongere jeugdschaker maar wat bang voor was.

Het toernooi had 28 deelnemers. Ik had het idee dat er bijna alleen (ex-)leden van voornoemde schaakvereniging aan meededen. Het weer was goed en de sfeer werd gedurende de middag steeds vrolijker. Iets dat ook kwam door de Amerikaanse formule: elke schaker had een aantal natjes en droogjes meegenomen die in gemeenschappelijkheid werden genuttigd. Alleen de poes wenste zich niet aan deze formule te houden: mijn broer merkte tijdens de tweede ronde op hoe deze een muis ving en in zijn eentje op 2 meter afstand van zijn bord begon te verorberen.

Ook opmerkelijk vond ik de spelersvrouwen. Een drietal bleef gewoon het hele toernooi aanwezig en andere vrouwen kwamen langs om een kijkje te nemen. En natuurlijk kwam de beroemde Friese schaakarbiter Berend Nauta ook langs om te kijken of alles wel volgens regels verliep.

Uiteindelijk werd ik derde met 7 uit 9. Of eigenlijk gedeeld 1ste, maar op weerstandspunten werd ik van het drietal winnaars de laatste. Eigen schuld, want de enige twee partijen die ik verloor waren juist tegen dit tweetal. Vooral mijn verliespartij tegen Abe Douwe Willemsma (de nummer 2 op weerstandspunten) was pijnlijk: na een goede opening werd ik in het middenspel volledig van het bord gespeeld.


Wit (Abe Douwe): Kg1, De2, Tf1, Ta1, Ld3, Pd2, a2, c2, c3, e4, f5, g2, h2
Zwart (Roelof): Kg8, Dg5, Ta8, Th8, Lc8, Pc6, a6, b7, d6, e5, f7, g7, h5


In deze stelling ben ik al helemaal overspeeld, ik heb gaten op b6 en d5, veld c4 is een fantastisch veld voor het witte paard, pion d6 is zwak en er zijn opvallend weinig zwarte stukken ontwikkeld. De manier waarop ik wordt opgebracht is klasse.

15... b5? 16.a4 bxa4 17.Txa4 0–0 18.Pc4 Dh6 19.Pb6 Tb8 20.Pd5 Te8 21.Lxa6 Pe7 22.Lb5 Pxd5 23.Lxe8 Pxc3 24.Dc4! De3+ (misschien was slaan op a4 wel het minste kwaad) 25.Kh1 d5 26.Dc7! Df2 27.Dxf7+ Kh7 28.Dxh5+ Kg8 29.Taa1 en zwart kon opgeven.

Tegen Murk Viersma hielp ik zelf een handje mee:
Wit (Murk): Kg1, Da5, Td5, Td1, Le2, b3, e3, f2, g3, h2
Zwart (Roelof): Kg8, De7, Th6, Tf8, Ld6, c7, c5, e4, f5, g7, h7


Zwart stond eerder in de partij beter, maar ondertussen is het voordeel al behoorlijk weg. Er is echter nog genoeg om voor te spelen, bijv. een koningsaanval nadat de koning eerst naar h8 is gebracht. Ik speelde echter de volgende 3 blunders achter elkaar:

27... De6?? (met het idee f5-f4 en Dh3) 28. Lc4!! (au, au) Kh8 29. Txd6 Dxd6 30. Txd6 Txd6?? (cxd6 is wel iets beter) 31. Dxc7 Td1+ 32. Kg2 Rfd8 33. Dxc5 g6?????? (ja, ja de pion op f5 moest toch maar gedekt worden) 34. De5 mat

Overigens moet hier niet uit geconcludeerd worden dat Murk het toernooi onverdiend won. Hij had de meeste weerstandspunten en versloeg de nummer 2 ook. Murk is een niet te onderschatten speler, die elke fout die je maakt bekwaam afstraft.

Soms moet je ook geluk hebben tijdens zo'n toernooi. In de 2de ronde won ik gelukkig van de organisator:

Wit (Thys Tuinstra): Kc1, Te3, Lb2, Pb5, c3, c2, f2, g3, h4
Zwart (Roelof): Kg8, Ta2, Lg4, Pe5, f3, f6, g7, h7


Wit staat gewonnen na een goede partij. Na een zet als 29. Pa3 is het lot van de zwarte toren niet erg rooskleurig. Wit speelde echter 29. Kb1, waarna ik opeens gewonnen sta: 29... Txb2+ 30. Kxb2 Pc4+ 31. Kc1 Pxe3 en wit kan het paard niet terugslaan vanwege de f-pion.

Ook in de laatste ronde zat het erg mee. Tegen Tjalling Wiersma was de opening mislukt, maar doordat we allebei nauwelijks meer bedenktijd over hadden sloeg hij eerst de pion op f3 terug in plaats van direct op f5 te slaan:


Wit (Wiersma): Kg1, Tf1, Te1, Ld3, Lb2, Pd2, a3, b4, d4, e4, f3, g2, h2
Zwart (Roelof): Ke7, Tc8, Ta8, Le6, Pc6, Pf6, a6, b7, d6, f7, f5, g4, h5


20... gxf3 21.gxf3?? (exf5 is direct uit, nu kan zwart nog wat rommelen) 21... Tg8+ 22.Kh1 fxe4 23.fxe4 Lh3 24.Tg1 Pg4 25.Te2 Ph6 26.d5 (eerst 26. Tc1 lijkt sterker) 26... Txg1+ (nu heeft zwart gelijk spel bereikt) 27.Kxg1 Tg8+ 28.Kh1 Pe5 29.Lxe5 dxe5 30.Pc4 f6 31.Tf2 Pf7 32.Pe3 Pd6 33.Pf1 f5 (33... Tc8 is ook aardig) 34.Pg3?? (nu verliest wit zelfs) 34... f4 35.Pxh5 Tg5 36.Pxf4 exf4 37.a4 f3 38.b5 axb5 39.axb5 Lg2+ 40.Kg1 Pf7 41.h4 Tg4 42.Lf1 Lxf1+ 43.Kxf1 Txh4 44.Txf3 Txe4 en zwart won. De vele fouten komen natuurlijk wel door de grote tijdnood waarin deze fase van de partij werd gespeeld.

Mijn beste partij van de middag speelde ik tegen Jan Hibma. Ik kan me nog herinneren dat ik als 1ste klasser in het schaakteam van het Christelijk Gymnasium aan bord 4 zat. Jan zat als 6de klasser en Fries jeugdkampioen aan het 1ste bord. Mijn spel moet hem pijn aan de ogen hebben gedaan, maar toch kwam hij na elke partij even bij mij langs en complimenteerde me met een gewonnen partij of een paar goede zetten die ik in een verloren partij had gedaan. Zijn opmerkingen waren toen een enorme motivatie voor me en ik ben hem er nog steeds dankbaar voor.


Wit (Roelof): Kg1, Da3, Td1, Tf1, Le2, Pc3, Pf3, a2, c5, d4, e3, g2, h3
Zwart (Jan Hibma): Kg8 Dd8, Ta8, Tf8, Lg7, Ld7, Pc6, a7, c7, e7, f7, g6, h7


17... Dc8? 18.Pd5 e6 19.Pc3 Pe7 20.e4 c6? 21.Tb1 f5 22.e5 h6 23.La6 De8 24.Lb7 Td8 25.Dxa7 g5 26.Pd2 Dg6 27.La6 g4 28.hxg4 Dxg4 29.Pf3 Pd5 30.Pxd5 cxd5 31.Tb7 Tf7 32.c6 Le8 33.Txf7 Lxf7 34.c7 Tf8 35.c8D Txc8 36.Lxc8 h5 37.De7 f4 38.Pg5 Df5 39.Pxf7 1–0

Jan haalde een verdienstelijke score van 5,5 punt uit 9 partijen. Hij had ook in de prijzen kunnen vallen als hij in de laatste ronde van Murk Viersma had gewonnen in plaats van verloren. Hij had echter de pech dat hij in een theoretische variant van het Spaans kwam, die naar remise is uitgeanalyseerd bij het beste spel van beide partijen. Murk had de variant net bij het ONK in Dieren op het bord gehad tegen de politicus Jan Nagel. Toen onze Jan één keer niet de beste zet deed, was de partij meteen afgelopen.


Jan Kroon (links op de foto), momenteel spelend bij Schaakclub BOB uit Oenkerk en oud-lid van SC Ten Boer, tijdens het ATT

Al met al een erg leuk en geslaagd snelschaaktoernooi. Als derde prijswinnaar verdiende ik ook nog een prijs: een grote boodschappentas met levensmiddelen. In deze tijd van oplopende voedselprijzen een zeer welkom geschenk in een gezin met twee opgroeiende kinderen!

Geen opmerkingen: