zaterdag, januari 18, 2020

Lewenborg 1 ten onder in en tegen Leek: 5½ - 2½


Het eerste team van Lewenborg mocht helaas gisteravond de terugweg naar huis vanuit Leek niet ongeschonden aanvaarden:  de gastheren behaalden met 5½ - 2½ een verdiende overwinning.

Hoofdklasse A; Ronde: 4; Datum: vr 2020-01-17
-

1.
Westerlaan,S.(Sander)
1983
Dijkhuizen,K.G.(Klaas)
1907
1
-
0
2.
Koole,B.(Bauke)
1908
Pouw,M.(Marcel)
1896
1
-
0
3.
Doller,P.(Pieter)
1837
Bons,R.(Roy)
1775
½
-
½
4.
Hofstra,T.W.(Tijmen)
1705
Middeljans,R.(Ramon)
1793
1
-
0
5.
Albadeen,I.(Issa)
1502
Veen van,J.W.(Jan Wiebe)
1714
½
-
½
6.
Veldman,M.(Martien)
1634
Prins,P.A.(Albert)
1633
½
-
½
7.
Keizer,M.W.(Menno)
1502
Hoogeboom,B.(Boudewijn)
1515
0
-
1
8.
Albadeen,J.(Johnny)
1418
Souhoka,J.(John)
1355
1
-
0


Om 19.00 uur precies vertrokken Klaas en ik uit Ten Boer, richting Lewenborg, waar we bij het winkelcentrum langs de Rijksweg Roy oppikten die daar al hunkerend en vol strijdlust op ons stond te wachten. Daarna vol gas naar het huis van John die het wachten achter de voordeur had laten plaatsvinden. 
De andere spelers (Marcel, Ramon, Jan Wiebe en Boudewijn) zorgden zelf voor hun vervoer. Boudwijn en John vielen in voor Aldert-Jan (vakantie: mag eigenlijk niet tijdens het seizoen!) en Hiddo (ziekte).
De rit naar Leek verliep voorspoedig en mooi op tijd arriveeren we in de altijd licht verduisterde (mooie combinatie, al zeg ik het zelf) omgeving van De Balkhoeve aan de Waezenburglaan. Min of meer op intuïtie bereikten we het parkeerterrein en op de tast de ingang van eerdergenoemde hoeve, waar gelukkig in de speelzaal het voltallige team van Leek al vol verwachting klaarstond.
Nadat de borden, stukken en klokken in slagorde waren geplaatst en de non-playing captain (?) ons van alle mogelijke informatie had voorzien, konden de partijen beginnen.













Ik speelde tegen Martien Veldman een aardige partij, waarin ik na zo'n 17-18 zetten het idee had dat ik misschien zou kunnen winnen. Mijn tegenstander deed echter de juiste zetten vanaf dat moment, waarbij ik de pech had dat een van mijn torens net verkeerd stond voor de beslissende combinatie. Mijn voordeel was toen ook weg en vier zetten later bood ik remise aan. Mijn voorstel werd aangenomen. Daarna speelden we door en bereikten minstens 20 zetten later in het eindspel een stelling die inderdaad remise was.

Ondertussen waren we op achterstand gekomen door verlies van Marcel en Ramon. Ook John sneuvelde op bord 8 en Klaas (bord 1) verloor na taaie strijd, waarin hij een prima stelling had op een gegeven moment, zijn partij. Remises waren er nog voor Roy en Jan Wiebe, de laatste na een heel spannend eindspel, waarin zijn opponent geruime tijd van geen remise wilde weten en krachtig op winst bleef spelen,  maar die remise kwam er dus wel.
Last but not least: Boudewijn boekte als enige van de bezoekers een overwinning, waardoor de wedstrijd nog een enigszins dragelijke uitslag kreeg.

Alweer op de tast kwamen we tegen 23.45 uur bij onze auto, waarna de reis terug even voorspoedig verliep als de weg heen, zij het dat Klaas enige tijd over een fietspad manoeuvreerde, daarbij met opmerkelijke stuurmanskunst achteloos twee fietsers in leven latend. Vervolgens full speed ahead: richting Martinistad.

P.S.
De schakers aan de eerste borden zijn er op de foto's wat bekaaid vanaf gekomen. Volgende keer beter!

Geen opmerkingen: