zaterdag, december 10, 2022

Verwachte nederlaag Lewenborg tegen GC 1 in 3e ronde NOSBO

 




Groninger Combinatie I          - Lewenborg I                      7 - 1
Gemiddelde Rating:  1887 - Gemiddelde Rating:         1660
 
Noordenbos, D. (Daan)      2138 - Dijkhuizen, K.G. (Klaas)   1850  ½ - ½
Hagen van der, L.G.J.(Loek)2112 - Veen van, J.W. (Jan Wiebe) 1739  1 - 0
Bruggink, T. (Tycho)       1903 - Zuiderweg, H.J. (Hiddo)    1767  1 - 0
Bakker, J.M. (Jouke)       2097 - Veldhuis, W. (Wiebe)       1606  1 - 0
Schippers, P.X. (Philippe) 1801 - Pol, D. (Douwe)            1713  1 - 0
            Klooster, J. (Jim)         1771 - Hoogeboom, B. (Boudewijn)  1584  1 - 0
Knobbe, W.H. (Wessel)      1600 - Prins, P.A. (Albert)       1594  ½ - ½
Mostertman, O.J.T. (Olav)  1675 - Luining, A. (Fred)         1427  1 - 0


Donderdagavond 8 november: Groninger Combinatie 1 - Lewenborg 1. We hebben het geweten! Redelijk op tijd arriveerden Klaas en ik bij het Denksportencentrum, alwaar men zich al snel bezig ging houden met het klaarzetten van borden, stukken en klokken.

 

In de tussentijd stonden onze al aanwezige schakers zich te warmen aan de volop brandende radiatoren in de speelzaal. Een voor Lewenborg ongekend fenomeen: dit gaat de 8e winter worden dat ik bij Lewenborg speel, maar nog steeds niet (!!) heb ik daar ook maar één keer Het Dok op een warme radiator kunnen betrappen, ongeacht de buitentemperatuur. Binnen onze club wordt er wat lacherig over gedaan, maar ik vind het eerlijk gezegd knap abnormaal. In Hoogeveen, zoals we kort geleden merkten, verwarmt men gewoon de zaal, bij GC kan het kennelijk ook, maar in Lewenborg is zoiets onmogelijk. Knieperig heet dat geloof ik. Misschien zijn onze clubgenoten, om welke reden dan ook, thuis gewend aan een thermostaatstand van 18-19 graden (gasprijs!), maar ik vind dat wat heel erg Spartaans en ook niet nodig en heb er last van om uren stil te zitten bij een (te) lage temperatuur. Maar goed, een en ander is blijkbaar tegen dovemansoren gezegd. Toch ga ik door met er af en toe de aandacht op te vestigen. Ceterum censeo Carthaginem delendam esse....., als men begrijpt wat ik bedoel.

Terug na het schaken!  Al snel bleek dat de (heel) grote verschillen in rating voor Lewenborg niet te overbruggen waren. Alleen Klaas (tegen Daan Noordenbos) wist overeind te blijven en zelfs een betere stelling te bereiken, het resultaat was remise. En ikzelf, tegen een tegenstander met dezelfde rating trouwens, hield het ook op een gelijkspel. Na mijn 17e zet bood ik remise aan, waar zwart mee instemde.


Boudewijn had de show kunnen stelen, aangezien hij na goed spel glad gewonnen stond, maar terwijl hij daarvoor heel goed speelde zag hij uitgerekend de toch niet al te moeilijke winstzet niet en ging alsnog ten onder. Dat betekende een 7-1 verlies. Niet getreurd, volgende keer beter.


Twee keer Klaas-Daan

Boudewijn (2e van links) kort voor het fatale moment

Geen opmerkingen: