vrijdag, februari 17, 2023

Kleine nederlaag voor SV Lewenborg (met 7 man waaronder 4 invallers) tegen HSP/Veendam


....even klikken....






We vertrokken in twee auto's gisteravond naar Hoogezand. Ik bevond me in het aangename gezelschap van Klaas, Rudy en Wiebe.  Ter plekke gearriveerd bleken de anderen (Boudewijn, John en Jacob) al aanwezig te zijn. Maar liefst 5 van onze 8 schakers hadden afgezegd, zodat wedstrijleider Klaas bord 2 onbezet liet en we met 4 invallers aantraden. We begonnen derhalve met 1 punt achterstand. Gezien de kleine nederlaag niet onbelangrijk, achteraf gezien.

Het resultaat was, als gezegd, niet slecht, ondanks het verlies, dat ik van tevoren ruimer had ingeschat. 

Klaas won van de sterke Wielenga met een hele mooie laatste zet, waarna zwart niets anders restte dan opgeven. Bord 2 leeg: stand 1-1. Wiebe verloor van de eveneens sterke Cliteur aan bord 3 en  Boudewijn redde het niet tegen Danique Loos aan bord 4. Stand 3-1. Rudy speelde een avontuurlijke remise tegen Sprik (wel of geen pat?), maar laatstgenoemde had waarschijnlijk toch de winst in handen. Stand 3½-1½. Jacob speelde een prima remise tegen Jerphanion, die een rating van honderden punten meer heeft. Ik speelde zelf een aardige partij en won uiteindelijk weer eens. Het werd tijd. Stand 4-3. Aan bord 8 ging John door de klok: ik heb niet gezien hoe de stand op het bord toen was.

Einduitslag: 5-3.

De laatse partij:
Rudy-Sander, op
afstand
...de verkennende fase...

...iets dichterbij...

...en nog dichterbij...


In mijn partij tegen Arjen Waijer raakte ik op het eind van de openingsfase een pion kwijt, maar probeerde de moed er in te houden. Er werd veel afgeruild vanaf het moment dat ik besefte dat er wel eens een dame-eindspel op het bord zou kunnen komen. Dat gebeurde ook. Ze komen niet elke dag voor en het was voor mij misschien wel de eerste keer (in 60 jaar!). Ik vertrouwde erop dat de voorsprong van een pion voor zwart niet zo makkelijk te verzilveren zou zijn. Dat bleek ook.


23. La6 De7 24. Lxb7+ Kxb7 25. Txd8 Txd8 26. Td1 Td7 27. Td3 Dd8 28. Txd7 Dxd7 29. Dg4 g6 30. Df4 h5 31. Df6 a5 32. Kh2 De8 33. Kg1 e5 34 f3 De6? (Ik denk dat zwart in het nu volgende pionneneindspel, met de dubbelpion, niet meer winnen kan) 35. Dxe6 fxe6 36. h4 Kc7 37. Kf2 Kd6 38. Ke3 Kd5 39. Kd3 b5 40. b3 a4 41. c4+ Kc5 42. cxb5 Kxb5? (veel beter cxb5) 43. Kc3 axb3 44. Kxb3! c5 45. a4 Ka5 46. g3?! (onnodig, beter Kc4!) c4 47. Kxc4 Kxa5 48. Kc5 (Kd3) Kb3 49. Kd6 Kc4 50. Kxe5 Kd3 51. Kxe6 Ke3 52. Kf6 Kxf3 53. Kxg6 en zwart geeft op.




TERZIJDE :
Uit: C. Buddingh' : Dagboeknotities 1977-1985. - Amsterdam: De Bezige Bij, 1994. - 551 p. - ISBN 90-234-3318-1

(p.134)
(.....) Als ik ooit nog in God ga geloven, en die kans zit erin, is het omdat hij de kat, de vlieg, de pad en het zeepaardje heeft geschapen. Wat me van het geloof afhoudt is de mens.

(p. 224). 
(.....) Wat me ineens doet denken aan een toch wel heel mooi verhaaltje uit Tea with Walter de la Mare, dat de auteur Russell Brain aan 'W.J.' vertelt over 'a clergyman who, when asked what would happen to us after death, said: ''I suppose we shall inherit eternal bliss, but I wish you wouldn't talk about anything so unpleasant.'' '

Geen opmerkingen: