zaterdag, april 15, 2023

Vrijdag 14 april - uit naar Leek 1 - "Never, never, never give up"

 

Gisteravond heeft Lewenborg het helaas niet gered tegen Leek in de NOSBO-achttallen A. Het lag een beetje voor de hand dat er niet meer uit zou komen, maar uiteindelijk is een met Bedum gedeelde 4e en 5e plek in de eindstand (8 teams) toch een mooie prestatie. Zelf kon ik deze laatste wedstrijd helaas niet meedoen, wegens persoonlijke omstandigheden.

Eindstand Achttallen A, seizoen 2022-2023

Klaas heeft ieder een mooi verslag opgestuurd dat ik hier in zijn geheel laat volgen. Ook bovenstaande titel is van hem.

Dag allen, 

De kortste toespraak in de wereldgeschiedenis van Winston Churchill en nog altijd een hele goede zoals gisteravond bleek.

Gisteren werd de laatste wedstrijd gespeeld van team 1 in en tegen Leek. Op papier een duidelijke sterkere tegenstander en aan het eind van de avond in de praktijk ook. 

  • De enige winstpartij kwam van Hiddo (bord 3) tegen Kees Praagman, die direct opgaf na stukverlies zonder enige compensatie. 
  • Ramon (bord 1) speelde lange tijd een goede partij tegen Aldert Jan Keessen (rating 2131). Net als bij Hiddo leek het plotsklaps over te zijn. Toen ik even opzij keek betekende een pionvorkje ook voor Ramon stukverlies. 
  • Koen verloor ook redelijk vlot van een bijna 200 ratingpunten hogere tegenstander, Tijmen Hofstra. Van zijn partij heb ik weinig meegekregen. 
  • Douwe (bord 5,1678) speelde tegen Pieter Doller (rating 1844). Douwe kreeg een kansrijke stelling, omdat Pieters zwarte toren op a8 te lang op stal bleef. Met een zwarte dame op b6, een zwart paard op g4, wits Koning op h1, kon Pieter via schaak op f2 en dubbelschaak op h3 een remise in de stelling brengen. Ikzelf dacht dat Douwe misschien het paard op f2 kon slaan om vervolgens Ta8 aan te vallen en vangen. Ik weet niet of de analyse mij gelijk geeft. 
  • Ook Wiebe (bord 6) leek lang op remise af te stevenen tegen Johan ten Hoor, ongeveer gelijk in sterkte. In een T-L-5 pionnenstelling aan beide kanten leek het allemaal in evenwicht. Toch is er in de slotfase kennelijk iets misgegaan, Wiebe verloor. 
  • Aan bord 8 viel Jacob voor de tweede keer in. Weer, ook in Hoogezand, wist hij tegen een veel sterkere tegenstander remise af te dwingen. 
  • Aan bord 4 deed Jan Wiebe (1691) hetzelfde. Zijn tegenstander Marijn Swemmer (1816) werd na de lange rokade onder grote druk gezet. Dat bedenkt Jan Wiebe kennelijk allemaal buiten tijdens het roken, want met grote regelmaat waren beide stoelen aan het bord onbezet.  Eenmaal mocht ik een blik op de stelling werpen en beoordeelde die als licht beter voor Jan Wiebe. Maar ook hier dus remise. 
  • Dan ondergetekende. Zoals zo vaak werd het weer eens laat, namelijk kwart voor twaalf. Vooraf de partij al gesloopt door een dagje tuinwerk en toen kwam er ook nog een lange partij achteraan tegen mijn bijna vaste tegenstander van Leek, Sander Westerlaan. Door een omwisseling van zetten was ik vlak na de opening per ongeluk in een iets slechtere stelling beland. Om toch aan het roer te blijven met een plan koos ik voor ruil van 2 lichte stukken tegen toren en tijdelijk 2 pionnen. Later kwamen 2 lopers (Sander) tegen T (Klaas) in een heel bijzonder eindspel. Heel lang was er sprake van een bijna-evenwicht, want normaal winnen de lopers. Voor mij werd het urenlang loeren om een remise af te dwingen. Sander koos gelukkig niet altijd voor de beste zet en ik soms ook niet. En dan staat tegen kwart voor twaalf de volgende stelling op het bord:

 
  • En wat doe ik na Kg8? Ik geef dodelijk vermoeid op in deze stelling! Immers, de toren gaat na Ld5+ verloren. 

Sander, we hadden beiden iets van een minuut over aan bedenktijd, was dit inderdaad van plan, dus Ld5+ en Lxa2. Aan mijn clubgenoten de vraag of dat laatste een goede beslissing zou zijn geweest met in het achterhoofd Winston Churchill

  • Kortom, we verloren met 5,5 – 2,5. Nog altijd apathisch door de misser en vermoeid, de rest was al een poosje weg, keer ik alleen en eenzaam tegen twaalven huiswaarts. Tot diep in de ochtend, in mijn slaap continu de slotstelling in beeld en malende, en in mijn dromen de vraag waarom ik uitgerekend op dat moment opgaf. Waarom? Wat is het af en toe toch een verschrikkelijke sport. 

Topscorers: 

Slechts 3 spelers wisten in de NOSBO-competitie een +50%-score te herhalen. Douwe bekroont in een goed seizoen zijn goede spel en komt alleen op de 1e plaats met 4,5 uit 6, maar ook Albert – zonder verlies! - mag trots zijn op zijn prestatie met 4 uit 6. Derde Jan Wiebe.

Hieronder zie je de scores, 55 partijen ipv 56 wegens één reglementaire nederlaag. 


   

Volledige naam

Rating

Totaal

Partijen

%

Pol, D. (Douwe)

1678

4 1/2

6   

75,0%

Prins, P.A. (Albert)

1583

4   

6   

66,7%

Veen, J.W. van (Jan Wiebe)

1691

3 1/2

6   

58,3%

Dijkhuizen, K.G. (Klaas)

1874

3   

7   

42,9%

Zuiderweg, H.J. (Hiddo)

1781

2   

6   

33,3%

Middeljans, R. (Ramon)

1890

2   

5   

40,0%

Molewijk, K. (Koen)

1526

2   

5   

40,0%

Veldhuis, W. (Wiebe)

1610

1 1/2

6   

25,0%

Hoogeboom, B. (Boudewijn)

1601

1   

3   

33,3%

Bosgra, J. (Jacob)

1306

1   

2   

50,0%

Frieswijk, R.A. (Rudy)

1591

1/2

1   

50,0%

Luining, A. (Fred)

1448

0   

1   

0,0%

Souhoka, J. (John)

1261

0   

1   

0,0%

Team 1

25   

55

Tegenstander

30   

 

Geen opmerkingen: