dinsdag, november 07, 2023

Ronde 1 in de NOSBO competitie 2023-24: Lewenborg verslaat Roden

 



Een mooi begin van de externe competitie! Weliswaar verliezen de borden 1 en 2 en 5, maar overwinningen van Klaas, Roy, Douwe, Boudewijn en Ton maken dat meer dan goed.

Zelf zou ik aan bord 8 hebben gespeeld, maar vanwege 'lichamelijke ongemakken' had ik afgezegd. Laten we het er maar op houden dat het invallen van Ton uiteindelijk Lewenborg geen kwaad heeft gedaan!

Ik heb zelfs, na bijna 60 jaar aan de NOSBO te hebben meegedaan, in principe helemaal bedankt voor het externe schaak. Maar gedachtig aan het bekende gezegde zeg nooit nooit komt het er misschien toch nog wel eens van. Wie weet.

Wat ik in ieder geval jammer vind is dat ik hier nu geen verslagje kan plaatsen en ook geen foto's, zoals ik dat sinds mijn komst bij Lewenborg vrijwel altijd heb gedaan.


Toch een lichtpuntje: Klaas stuurde, enthousiast als altijd, een verslag naar de clubleden, dat ik met toestemming van zijn kant hier laat volgen.

Gisteren werd de eerste wedstrijd gespeeld door het 1e team in en tegen Roden. Ondanks een tijdige communicatie vooraf ging er jammer genoeg toch nog iets mis.

Ramon Middeljans, die op eigen gelegenheid uit Hoogezand moest komen, was toch de wedstrijd door drukke bezigheden vergeten. Een laat telefoontje naar Ramon betekende toch nog afreizen naar Roden, maar de klok was bij aankomst al ongeveer 50 minuten aan het tikken.

Dat betekende, dat Ramon nog 25 minuten (+ 30 seconden per zet) had voor zijn partij tegen Tom Visser. 

De wedstrijd vond plaats in een oud schoolgebouw en in een lokaal met weinig manoeuvreerruimte. Het was lastig om alle partijen een beetje fatsoenlijk te volgen. Bovendien had ik een licht vermoeiende dag achter de rug en maakte me het door een onoplettendheidje zelf even moeilijk in het middenspel.

 

  • Aan bord 1 speelde Bruno Jelic (Lewenborg had wit aan de oneven borden) tegen Ward Romeijnders, die een punt meer had als rating t.w. 1944. De partij leek, na een openingsfase waarin veel stukken werden geruild op de damevleugel, eerst op remise af te stevenen. Bruno had echter niet kunnen rokeren en kreeg daar ook geen tijd meer voor. Toen zijn stukken in een akelige penning terecht kwamen, begonnen ook de dreigingen en dus groter gevaar - als b.v. stukverlies - voor hem toe te nemen. Ik heb de afloop niet kunnen aanschouwen, maar Ward bouwde de zaak kennelijk goed op naar een winststelling en won.

 

  • Aan bord 2 arriveerde Ramon Middeljans na zo’n 50 minuten. Naast hem zittend zag ik hem toch een veelbelovende stelling opbouwen met ogenschijnlijk veel ruimtevoordeel. Ook zag ik kansen op een doorbraak op de koningsvleugel. Toch nekte hem kennelijk de achterstand in tijd en stapje voor stapje ging het mis en werden er foutjes gemaakt. Tegenstander Tom Visser (1820) ontworstelde zich langzaam aan de druk, kwam beter te staan en wist de stelling naar winst te voeren.

 

  • Ikzelf zat aan bord 3 tegen Lieuwe Boskma (1802) te spelen met wit. Ik kwam met ruimtevoordeel uit de opening, maar maakte wel een foutje op de 13e zet. De tegenstander had daardoor een aanval op de K-vleugel kunnen opzetten, maar, gelukkig voor mij, hij aarzelde. Toen hij lang rokeerde kreeg ik weer kansen en kon ik een doorbraak op de damevleugel forceren. Een mooie mataanval was het uiteindelijke resultaat.

 

  • Roy Bons zat naast me aan bord 4 tegen teamleider Ruud Kunnen (1725) te spelen. Toch heb ik er weinig van meegekregen. Volgens mij speelde Roy een Hollandse verdediging, kwam langzaam op winnend voordeel te staan en zag in de slotfase zijn tegenstander door de klok gaan.

 

  • Jan Wiebe van Veen -bord 5 - bezorgde ons een late terugreis. Hij was als laatste klaar. Zijn tegenstander Raoul Suurmeijer (1664) stond bijna gedurende de hele wedstrijd iets beter en had telkens een pion (of meer?) voordeel. Het was hard werken voor Jan Wiebe om niet te verliezen, maar in de slotfase bereikte hij de hem zo gegunde remisestelling (tegenstander Kh1, h2 en Ta7 ; JW: Kf2 en Th6). Maar …….. in plaats van nu Tf6 te spelen en dan Kf1, f2 op en neer of toren op en neer op de f-lijn, koos JW hiervoor Kg3 met aanval op pion h2. De laatste zet is echter een grote fout en Raoul won alsnog. Mooi om zelf even achter het bord uit te zoeken waarom.

 

  • Douwe Pol zat aan bord 6 tegen Bernard Bos te spelen. Douwe won, maar ik heb er niets van meegekregen. Sorry Douwe.

 

  • Nog een pol, namelijk de ‘beroemde’ Johan Zwanepol (jarenlang organisatie Groninger Kersttoernooi) was de tegenstander van Boudewijn Hoogeboom aan bord 7. Hier zag ik halverwege de avond al een veelbelovende stelling van Boudewijn. Druk op de d-lijn met 2 torens richting de achterlijn en de 6e lijn, een Loper die naar g7 loerde evenals een Dame op g4. Boudewijn wist een en ander tot winst te voeren, maar ik heb tot mijn spijt ook hier de afloop gemist. 

 

  • Bord 8: Hier zou Albert Prins spelen, maar Albert heeft besloten om in elk geval met NOSBO-(uit-)wedstrijden te stoppen vanwege gezondheid etc. Ton van Ingen was zijn invaller en hij mocht aantreden tegen de eeuwig goedgehumeurde (al minstens 40 jaar) Theo Wolthekker (rating 1529) waarmee ik in een ver verleden, 14 maand lang, samen alle Russen succesvol op een afstand heb weten te houden in de jaren zeventig. Onze lange haren meetorsend als het belangrijkste afschrikwekkende wapen.

 

Ton (rating 1910, maar een 15 jaar oude rating) kreeg gedurende de hele partij een groot overwicht. Theo offerde daarom maar een stuk en Ton deed later hetzelfde om het overzicht en het voordeel te bewaren. Drie pionnen op de damevleugel konden in theorie opstomen naar de overkant. Tenminste, dat zag ik nog even in het voorbij lopen halverwege de partij. In elk geval was de stelling kennelijk goed genoeg om de overwinning binnen te slepen.

 

Al met al werd er dus door Lewenborg met 5-3 gewonnen. Een mooie en veelbelovende start van de nieuwe competitie. Op donderdag 30 november wacht ons de Groninger Combinatie. De sterkste club in onze poule met 6 ratinghouders boven de 2000, waarvan zelfs 3 boven de 2200. Niets kan me meer motiveren, hopelijk geldt dit ook voor mijn teamgenoten.

Klaas Dijkhuizen.


Geen opmerkingen: