woensdag, november 05, 2014

Verlies in NOSBO-beker + 10e ronde interne competitie




Gisteravond heeft Ten Boer alweer afscheid genomen van de strijd om de NOSBO-beker. Er werd met 3-1 verloren van DAC uit Delfzijl. Klaas en Piet wisten hun tegenstanders goed partij te geven en kwamen remise overeen, maar Marten en Albert moesten de eer aan hun tegenstanders laten.

Ik speelde aanvankelijk een behoorlijke partij, stond ongeveer de hele partij beter, nadat zwart de opening niet sterk had aangepakt, en sloeg een remisevoorstel af, omdat ik dacht dat mijn partij wel eens van doorslaggevende betekenis zou kunnen zijn. Dat klopte, maar dan voor ons helaas in negatieve zin. De winst kon ik namelijk, ondanks de vermelde betere stellingen, voortdurend net niet forceren, want zwart bleef zich hinderlijk taai verdedigen. Uiteindelijk slaagde mijn tegenstander er in een afruil van meerdere stukken te verwezenlijken, wat tot een vrijwel gelijke stand zou hebben geleid, als ik daarbij niet, flink hallucinerend, een fatale vergissing had gemaakt. Onder het motto ik heb een desperado-paard, dus ik neem nog even een pionnetje mee met schaak, alvorens de zwarte dame terug te nemen, bleek ik het ongelukkige beest 'gewoon' tegen een pion weg te geven en realiseerde me pas twee zetten later dat ik een stuk minder had. Na nog wat licht gespartel moest ik de strijd staken. De laatste weken is er sprake van een stevige dip bij Albert. Hij hoopt op betere tijden...

Ten Boer - DAC: 1 - 3

1. K.Dijkhuizen (w)(1955) - H.Kloosterman (z)(1909): ½ - ½
2. P.Beetsma (z)(1660) - A.Steenhuizen (w)(1785): ½ - ½
3. A.Prins (w)(1670) - W.Vos (z)(1527): 0 - 1
4. M.Berends (z)(1485) - A.Verhoog (w)(1821): 0 - 1



Verder werden gespeeld in de 10e ronde van de interne competitie:

Jan Pilon (w) - Ad Mertens: 1 - 0
Wopko Dijkema (w) - Harm Buter: 1 - 0
Jerimi Bos (w) - Gerard Zijlema: 0 - 1

Stand clubcompetitie na 10 ronden:

1. Klaas Dijkhuizen 148 p. (4-4; SN1); 2. Jan Pilon 144½ (4-4; 1SN); 3. Albert Prins 133½ (3-4; 1SN1); 4. Piet Beetsma  97 (4-4; SN1); 5. Ad Mertens 77 (4-4); 6. Marten Berends 68½ (1-1; SN1); 7. Wopko Dijkema 54 (4-4); 8. Gerard Zijlema 47 (4-5); 9. Harm Buter 37½ (4-3); 10. Jerimi Bos 30½ (3-2; 1SN)

Geen opmerkingen: