maandag, april 06, 2015

Sur toutes les mers du monde....

"Il y a plus d'aventures sur un échiquier que sur toutes les mers du monde"

Citaat van de Franse schrijver Pierre Mac Orlan (1882-1970)


Lang geleden, om precies te zijn op 3 maart 2003, stuurde ik een mailtje naar de redactie van de Volkskrant om bezwaar aan te tekenen tegen het maken van vergelijkingen tussen slechte voetbalwedstrijden en het schaakspel. Voor de zoveelste keer was ik die, ik mag wel zeggen: tot mijn ergernis, in een sportverslag tegengekomen.



Bij het opruimen van een boekenkast vond ik een printje van de mail terug:



Ik kreeg een mailtje van de Volkskrant terug, waarin men mij bedankte voor mijn bijdrage, maar wegens plaatsgebrek (of iets dergelijks) zou ik mijn stukje niet in de krant zien verschijnen. Dat was natuurlijk jammer, want ik beschouwde het toch niet direct als de slechtste (om het voorzichtig uit te drukken) ingezonden brief die ik ooit in de krant had gezien. 

Maar goed, ik had een en ander in ieder geval even van me afgeschreven... Tussen haakjes: het betreffende citaat doet het vanzelfsprekend heel goed in het schaakwereld, maar ook zeezeilers kunnen er hun voordeel mee doen!

Geen opmerkingen: