vrijdag, maart 23, 2007

Tuin in de branding: ook voor schakers...

Bij uitgeverij Gianotten in Amsterdam is Tuin in de branding verschenen, met als ondertitel Verhalen, liedjes en verzen uit Nieuw Vredelust.

'Nieuw Vredelust' is een volkstuinencomplex in de Groot-Duivendrechtse polder, in de buurt van Amsterdam. Verschillende journalisten en schrijvers en zelfs (zo valt op de stofomslag te lezen) een moleculair geneticus, hebben zich laten inspireren tot het schrijven van allerhande bijdragen in het blaadje dat door deze volkstuingemeenschap werd uitgegeven. Zo verschenen er, van augustus 1987 tot en met oktober 2000, stukjes in (toen nog onder pseudoniem) van Adriaan van Dis, Maarten 't Hart, Christina Heyting, Lien Heyting, Rudy Kousbroek, Hans Ree en K. Schippers. Nu heeft men dan besloten om van de in totaal 348 bijdragen er 239 te bundelen en als boek te laten verschijnen.

Het is, naar mijn mening, een bijzonder aardig boek geworden, waarin van bovengenoemde auteurs spontane en vaak humoristische stukjes proza en gedichten zijn te vinden. Tuinonderwerpen voeren hierin natuurlijk de boventoon, maar dat ook de schakers onder ons aan hun trekken komen is mooi meegenomen. Grootmeester Hans Ree heeft onder schuilnaam H. Koning ruim 20 bijdragen aan het boek geleverd, die raakpunten tussen tuin en schaken tot onderwerp hebben. Daarnaast heeft hij vanaf 1993 onder het pseudoniem Willem Woelrat, nog 12 stukjes over diverse andere thema's geschreven.

De derde bijdrage van H. Koning aan het boek is het volgende mooie schaaksonnet:

Storm

Van boven kijk ik op de tuinen neer:
't Zijn schaakbordvelden, keurig op een rij.
Ze wekken zoveel lust tot een partij
dat ik me niet bedwingen kan dit keer.

Het onverwachte woeden van het weer
brengt tuinders op de grond tot angstgeschrei.
Zij zijn de dupe van een spotternij,
want in een schakersroes ga ik tekeer.

Ik sla een bliksemschicht in tuin g1,
een storm vernielt op tuin f3 de ruiten.
Het is een teken dat ik open met mijn paard.

Zo is de zin van dit geweld alleen
een potje schaak van Koning en kornuiten.
De onweersstorm heeft slechts een muis gebaard.


Kortom: een aanrader, zowel voor tuinliefhebbers als voor schakers!

Al besproken in o.a.:

Home and Garden (2007) nr. 3 (april): p. 93
VPRO gids (2007) nr. 12 (24 maart - 30 maart): pp. 22-23

Geen opmerkingen: