zondag, november 02, 2008

Opgave 170

In bovenstaande stelling had wit goede winstkansen, bijv. 1. Dxd6, of 1. Dxb7, of 1. a3. Wit speelde echter 1. h5, een zet die er aardig uitziet vanwege de mogelijkheid 1. ...Dxh5? 2. Th1 en zwart kan opgeven. Hoe ging het verder: was er voor zwart nog hoop en zou er achter 1. h5 een vraagteken moeten staan? [N.B. Let op de ligging van het bord!]

Stuur je oplossing naar Alberts SchaakBlog!
In de loop van deze week zullen details van deze partij, het antwoord op de opgave en namen en reacties van inzenders te zien zijn op mijn weblog. Het opsturen gaat als volgt:

1) Klik op 'comments' (rechts onder deze post); dan de oplossing intikken bij 'laat een reactie achter' met vermelding van je eigen naam (gewoon meteen onder de tekst). Naam vermelden hoeft niet per se, maar wordt zeer gewaardeerd!
2) Woordverificatie (gegeven woord overnemen in kadertje)
3) Kies een identiteit: hoeft niet, kan worden overgeslagen
4) Klik onderaan op 'anoniem' en je antwoord is 'in principe' geplaatst.

Je reactie zal pas op een later tijdstip (na goedkeuring) in beeld verschijnen: het voor de tweede keer invoeren van een antwoord, omdat je misschien denkt dat het versturen niet gelukt is, is dus niet nodig.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Albert,

In eerste plaats gefeliciteerd met de overwinning op Bedum.

In een van de vroege ontmoetingen was ik van de partij.
Volgens mij was dat niet eens de eerste en had ik wel verwacht dat de teller hoger dan vier zou staan.

Dame b4 lijkt me wel een aardige zet om zwart tegenkansen te geven.
Gezien mijn huidige vorm twijfel ik overal aan dus ben ik benieuwd of het zo gemakkelijk is. Anders zou ik bijna roepen dat het een opgave uit een stap 2 boek is, dubbele aanval Dame.

Groetjes,
Derk S.