woensdag, november 19, 2008

Nederlaag Ten Boer 2 + uitslagen onderlinge competitie

Het gloednieuwe tweede team van Schaakclub Ten Boer heeft zijn mooie succes uit de 1e ronde van de NOSBO-competitie (3e Klasse), toen met 2½-1½ van Roden 3 werd gewonnen, helaas niet van een passend vervolg kunnen voorzien. Tegen DAC 2 werd met ruim verschil verloren. Toen uw verslaggever lichtelijk teleurgesteld de huiselijke haard weer eens ging opzoeken stond Ten Boer al met 3-0 achter, door nederlagen van Wopko Dijkema, Harm Buter en Erik Stam, partijen waarin, als Albert even ongevraagd zijn mening zou mogen geven, nogal losjes met de kostbare houtjes werd omgesprongen. Alleen Ad Mertens was toen nog bezig de eer van de club te verdedigen in een broos eindspel.

De uitslag van deze partij en verdere details komen nog, want Alberts SchaakBlog is in afwachting van een verslagje van teamleider Harm, waarin alles geopenbaard zal worden. De nieuwsgierige lezer zal dus nog even geduld moeten oefenen!

N.B. Het verslagje wil maar niet binnenkomen, maar ik heb uit andere bron al begrepen dat Ad de partij remise heeft gehouden (= netjes). De uitslag is daarmee geworden:

Ten Boer 2 - DAC 2: ½ - 3½

Toen Albert al nergens meer op rekende, kwam vandaag (zondag 23 november!), alsnog een verslagje van Harm binnen. Ik laat het hieronder volgen.

Ik ben een beetje laat met mijn verslag, doordat Sinterklaas in aantocht was. Inmiddels is hij voor onze deur uit zijn boot geklommen. (Albert: ik hoop niet dat hij met jou nog een appeltje te schillen had, Harm!).
De wedstrijd was niet om aan te zien, en dat heb ik dan ook grotendeels nagelaten. We speelden tegen DAC (Delfzijl-Appingedam Combinatie) 2.
Aan het eerste bord verloor Wopko Dijkema zeer snel van de heer Tesic. De partij was zo snel afgelopen, dat ik er niets van heb gezien. Dat geldt ook voor de partij aan het vierde bord, waaraan Erik Stam, eveneens met wit, zijn spel verloor.
Resten mijn eigen partij en die van Ad Mertens. Ik speelde aan het tweede bord tegen P. Klein, tegen wie ik wel eens eerder had gespeeld. Tot de 16de zet ging alles goed. Toen nam ik de zwarte loper van de witte velden, die mijn paard op f3 geslagen had, terug met de g-pion. Dat leidde eerst tot een hopeloze stand, en vervolgens tot een onvermijdelijk verlies.
Vanaf dat momernt kon ik de taaie strijd van Ad Mertens volgen, die een sterke aanval op zijn te licht beschermde koning inventief verdedigde. Zijn tegenstander probeerde telkens nieuwe tactieken en strategieën, maar zag zich tenslotte genoodzaakt remise aan te bieden. Dat daarmee de eer gered was is te sterk uitgedrukt.
Harm Buter

In de 11e ronde van de onderlinge competitie werden op dezelfde avond de volgende partijen gespeeld:

Marten Berends(w) - Roelof Kroon(z): 0 - 1
Klaas Dijkhuizen(w) - Gerard Zijlema(z): 1 - 0
Albert Prins(w) - Piet Beetsma(z): ½ - ½
Jan Pilon(w) - Alfred Rodenboog(z): 1 - 0

Afwezig waren: Free Blok, Baudewijn Michel en Wim van Dijken.

In de loop van deze week de nieuwe stand op Alberts SchaakBlog!

Geen opmerkingen: