maandag, juni 11, 2012

Grand Prix jeugdschaaktoernooi Unitas



Zaterdag 9 juni is de Grand Prix van schaakclub Unitas gehouden. Er waren 48 deelnemers en hiermee was het één van de kleinere GP's. De organisatie was wel perfect. Ynte Visser heeft jarenlange ervaring en dat merk je. Ook waren er leuke randverschijnselen, zoals een elftalfoto van kinderen met oranje kleding aan, een schaakprobleem en een beer waar tegen gevluggerd kon worden.

Van de wedstrijden zelf heb ik héél weinig meegekregen. Jan en ik werden gevraagd als groepsleiders en daardoor kon je slechts af en toe kijken bij je eigen pupillen. Vanuit Ten Boer waren er 8.

De "elftalfoto" 

Gerben heeft de laatste tijd veel ratingwinst geboekt. Hierdoor was hij als hoogste ingedeeld. Hij deed dat erg goed, maar viel door twee verliespartijen in de laatste ronde net buiten de prijzen.

Gerben-Silke

In groep D zaten Dalarna en Bas. Bas is toe aan een volgende stap in zijn schaakontwikkeling en dara hikt hij een beetje tegen aan. Dit keer geen prijs, maar ik heb het vermoeden dat we Bas straks sterker dan ooit terug gaan zien. Misschien wel bij de senioren. Dalarna deed het daarentegen wel erg goed. Ze haalde volgens mij 5 uit 7 en werd daarmee 2de

In groep E zaten Lars en Gerbrich. Gerbrich had het weer zwaar in deze poule. Ze had pech met de herindeling, waardoor ze weer de bijna laagst gerate speler was. Ze won uiteindelijk maar één partij, maar als ik het goed begrijp heeft ze ook nog wat laten liggen. Maar ook dit gaat goedkomen, als de fysieke ongemakken van de hooikoorts weer voorbij zijn dan zal ze er weer staan. Lars had het wel goed naar zijn zin. Hij werd 2de na een paar goede partijen.

In groep F speelden Abel en Remco. Abel wist voor het eerst geen prijs te winnen. Wel 3,5 punt, dus voor het klassement zal het geen gevolgen hebben. Remco deed het erg goed. Ook hij had last van de herindeling, net als Hugo Timmer uit Veendam. Toch speelde hij goed en won veel. Uiteindelijk werd hij net 4de doordat hij in de laatste ronde zijn tegenstander pat zette. Sneu na zo'n goede middag.

Ik was groepsleider van groep G. Hier zat Lindert in. Voor het eerst in mijn leven maakte ik echter een fout bij het indelen. Grootste slachtoffer hiervan was Lindert, die uiteindelijk zo van slag was, dat hij 2 punten inleverde en ipv gedeeld 1ste gedeeld 3de werd. Wat was het geval: in de 5de ronde deelde ik 2 partijen goed in, maar zette ik de overige 4 spelers verkeerd tegenover elkaar. Gevolg was dat Lindert tegen een sterkere tegenstander moest en zijn concurrent voor de 2de keer tegen de nummer laatst. Lindert verloor, doordat hij zich mat achter de paaltjes liet zetten.

Lindert: ondanks alles een mooie prijs

Toen pas kreeg ik mijn vergissing door. Ik kon het niet meer herstellen door de partijen over te laten spelen. De nummer laatst won trouwens bijna van Ramin, waardoor het nog schever zou worden. In de volgende ronde moest Lindert nog een keer tegen dezelfde tegenstander. Nu won hij eenvoudig, maar hij was zo teleurgesteld over zijn vader dat hij zich in de laatste ronde in totaal gewonnen stelling nog een keer mat achter de paaltjes liet zetten.



Hierboven foto's van prijswinnaars!

Het toernooi was erg geslaagd. 30 juni is de laatste GP. Komt allen, want Abel kan overall winnaar worden en dat gaan we vieren. Maar eerst: 16 juni het ouder kind toernooi met life on stage: uw eigen blogger Albert.
Verslag: Roelof Kroon
Foto's: Thea Heersema

Geen opmerkingen: