zondag, april 14, 2013

Oplossing opgave 268 (van 7 april) + Nota Bene


Wit speelde en won! Hoe ging dat in zijn werk?


Oplossing: Gajdarov-Batakov (Sovjet-Unie 1977)

1. Pg5! fxg5 2. Lxh7! Kxh7 3. hxg5+ Kg8 4. Th8+!! en zwart gaf op (4. ... Kxh8 5. Dh5+ Kg8 6. g6 en wit wint)

Albert ontving twee goede antwoorden per e-mail en een mondeling (de techniek staat voor niets) goed antwoord van Roelof Kroon, na afloop van het jeugdtoernooi van jl. vrijdagavond.

Klaas Dijkhuizen:

Ik denk dat er nog pionnen op a2,b2 moeten staan trouwens, maar veel maakt het niet uit. Na Lxh7 en Pg5 en Dh5 zal het in alleI varianten wel uit zijn.

Ik moet Klaas teleurstellen: er staan geen witte pionnen op de a- en b-lijn, maar zijn oplossing is OK. Ook met 1. Lxh7+ wint wit en wel op soortgelijke manier als in de partij. Het paard gaat ook naar g5 en de dame verschijnt eveneens op h5.

Derk Schuttel:


Lh7 lijkt me redelijk winnend.
Mijn baas wil geen langer commentaar sponsoren dus helaas kan ik geen hele analyse sturen.

Groet uit Buitenpost.
D. 


Albert: deze ene keer ziet Alberts SchaakBlog het door de vingers!

NOTA BENE!!


Een verontrustend bericht van Roelof (dank!) zet alles wat hierboven staat op losse schroeven:


Albert,

Dit betreft een opmerkelijk geheel. Het lijkt er op dat 1. Pg5 de juiste winnende zet is. Na 1. Lxh7+ Kxh7 2. Pg5+ Kg8 3. Dh5 fxg5 4. hxg5 Pdxe5 heeft zwart ontsnappingsmogelijkheden.


Roelof.

Albert: Ik vroeg me al af waarom schaker Gajdarov als eerste zet Pg5 speelde terwijl gans Ten Boer voor Lxh7+ kiest. Na de variant die Roelof hierboven geeft speelt wit bijvoorbeeld g6 en zwart offert zijn paard op g6. Na Dxg6 speelt zwart Tf6 en wit lijkt niet veel meer te hebben. Moet ik nu concluderen dat alle antwoorden fout waren? Dat gaat me zo aan het hart dat ik het hier maar bij wil laten.
In het vervolg moet ik beter gaan uitkijken bij het selecteren van een opgave!

Geen opmerkingen: