woensdag, april 24, 2013

Ten Boer sluit seizoen af met verlies


Mijn aansporing, onlangs op dit weblog, dat Ten Boer nog even flink aan de bak zou moeten om in de middenmoot te eindigen (of liever even boven het midden) heeft niet mogen helpen: gisteravond werd van Veendam 2 verloren met 4-3. Een typefout zal de lezer denken, maar nee, de cijfers kloppen.

In maart overleed Jan van der Laan, een trouw en zeer gewaardeerd lid van schaakclub Veendam. Wim Smit (Veendam) wijdde, voor de wedstrijd begon, een kleine toespraak aan hem en verder bleef het vierde bord (waaraan  Jan van der Laan mijn tegenstander zou zijn geweest) onbezet met daarop, behalve de stukken, een roos in een vaas, als symbool voor zijn (overtuigd) PvdA-lidmaatschap.

Alfred verhuisde van bord 6 naar 5 en ikzelf naar 6, dit alles omdat ik aan bord 5 weer wit gehad zou hebben, wat teveel (?) van het goede zou zijn geweest. Omzettingen die waarschijnlijk de resultaten niet ten goede zijn gekomen, maar goed, dat idee heb je altijd als het niet goed afloopt.

Na een vlotte rit in de Saab uit 1998 (hij deed het nog goed) van Piet arriveerden we (Piet, Harm en onder-getekende) nog op tijd in Veendam, even later gevolgd door Klaas, die behalve zichzelf nog Gerard, Jan en Alfred vervoerde. Alfred moet in het vervolg misschien iets meer oog voor zijn horloge hebben, als het om het tijdstip van vertrek gaat, want een en ander leidde (alweer) tot vertraging.



De resultaten: 

SC Veendam - SC Ten Boer: 4 - 3

1. B.Romijn (z)(1819) - Klaas Dijkhuizen (w)(1951): ½-½

2. G.Bos (w)(1626 - Jan Pilon (z)(1743): ½-½
3. L.Smant (z)(1496) - Piet Beetsma (w)1718): 0-1
4. -
5. C.Dijkman (z)(1519) - Alfred Rodenboog (w)(1572): 1-0
6. F.de Raad (w)(1610) - Albert Prins (z)(1668): 1-0
7. W.Smit (z)(1479) - Gerard Zijlema (w)(1472): 0-1
8. H.van Boekel (w)1281) - Harm Buter (z)(1361): 1-0  

Dijkhuizen-Romijn
Een vlotte remise. Ik hoorde Klaas zelfs zeggen toen het zover was: voor de verandering. Dat betekent dat hij zelf inzag dat zijn gebruikelijke strijdwijze even niet aanwezig was, meestal verwoord in de overbekende slogan: remise staat niet in mijn woordenboek. Er staan kennelijk meer woordenboeken tot zijn beschikking.

Bos-Pilon
Ook voor Jan een remise, zij het dan na een langere partij.

Beetsma-Smant
Een vlotte overwinning van Piet, gepaard gaande met krachtige aanslagen op de zwarte stelling.

Rodenboog-Dijkman
Toen ik even keek bij Alfreds bord was er nog niet zoveel mis, maar later is dat blijkbaar veranderd, want tenslotte bleef de zege in Veendam.

De Raad-Prins
De langste partij en vermoedelijk ook de meest tragische als ik het zo even mag uitdrukken. In het begin offerde ik de 'bekende' pion in het Boedapester gambiet (f7-f6, e5xf6, Pg4xf6; de ingewijden weten wat ik bedoel) en kreeg daar een betere stelling voor terug. Vooral in het middenspel bleek dat toen wit stevig werd teruggedrongen en verschanst achter zijn pionnen moest wachten op het vervolg. De witte koning stond niet echt veilig en de zwarte dame en torens beheersten het bord. Er was maar één minpunt: ik had (erg) lang nagedacht en terwijl ik zat te dubben over een aanval over de g- en h-lijn keek ik nog één keer op de klok: ik had nog 1½ minuut voor 3 zetten bij de eerste tijdcontrole. Geen reden tot paniek, maar wat gebeurt? Ik zit min of meer in trance naar de stelling te kijken en vergeet alles om me heen, omstanders, omgeving en.... de KLOK. En zo verstrijken de 90 seconden, tot ik bij mijn positieven kom als ik Klaas met heldere stem hoor zeggen: "Je hebt verloren Albert!" Vlak daarvoor had mijn tegenstander al licht onzeker op het verwenste uurwerkje gewezen. Zo kun je in een overwegende en waarschijnlijk zo goed als gewonnen stelling jezelf de das omdoen. Dat je zuiver schaaktechnisch gezien wordt uitgeteld daar kan ik vrede mee hebben, maar het is wel bijzonder frustrerend als je totaal onnodig je eigen verlies veroorzaakt, zonder een zet te doen.

Op de terugweg vertelde ik nog aan iedereen die het (niet) wilde horen dat hetzelfde fenomeen me (gelukkig) maar één keer eerder is  overkomen. Thuisgekomen dook ik, later in het holst van de nacht (ca. 3.30 u.) in mijn documentatie en ja: om precies te zijn op 19 mei 1970 (tempus fugit) in een partij tegen J.(Jaap?) van Sluijs (her)oprichter en oud-kampioen van schaakclub Het Kasteel in Coevorden, in een 'zomer-toernooitje' dat nog wel eens na de gewone competitie werd georganiseerd. Sommige schakers krijgen er ook nooit genoeg van!

Van Sluijs ontwierp zelf een competitiesysteem, het Coevorder systeem, dat op de club werd gehanteerd en waarvan ik nu denk dat dat niet in iedere club zomaar geaccepteerd zou worden. Het hield bijvoorbeeld in dat je als je de ene week met tegenstander A werd gecon-fronteerd, je de week daarop gewoon hem weer kon tegenkomen. Zo heb ik in het seizoen 1969-70 in de 1e ronde tegen Van Sluijs gespeeld, in de 2e ronde weer en in de 5e alweer! Drie keer tegen dezelfde tegenstander in 5 weken! Ik vond dat trouwens niet vervelend, het had wel wat. Kennelijk stond hij op het standpunt dat je net zo vaak tegen iemand moest kunnen uitkomen tot je hem, al was het maar tijdelijk, had afgeschud (of hij jou, niet te vergeten). 

Ik heb menige partij van hem gewonnen, maar ik sneuvelde ook diverse keren, zoals in deze partij. Ook toen zakte ik weg in een licht coma, waaruit ik ontwaakte door de opgewekte stem van mijn tegenstander, die meldde dat mijn bedenktijd om was. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Het is maar goed dat er 43 jaar tussen zit, zodat ik vermoedelijk niet al te bang hoef te zijn voor herhaling.

Smit-Zijlema
Een goede partij van Gerard, bekroond met een verdiende winst.

Van Boekel-Buter
Harm sprong zo te zien wat nonchalant om met zijn dure hout en de gevolgen bleven dan ook niet uit.

Het seizoen 2012-2013 is afgesloten. Na een goed begin zakten we weg (ik was daarvan gisteravond een treffend voorbeeld) en het droeve einde bestond uit drie opeenvolgende nederlagen. Met 7 wedstrijdpunten zijn we onder ons kunnen gebleven, maar altijd weer resteert die ene vurige hoop: een betere volgende aflevering! Ik zie daarom al uit naar de eerste dinsdag in september, waarvoor geldt: de dag die je weet dat zal komen!

De eindstand in 1B in het seizoen 2012-2013 is:

1... Staunton:......................16 p.
2-3. Groningen 5 en Middelstum:.....10
4... Roden:......................... 9
5-6. Lewenborg en Ten Boer:......... 7
7-8. ESG 2 en DAC:.................. 5
9... Veendam 2:..................... 3

De bordpunten laat ik even voor wat ze zijn. Toch nog een 'beetje middenmoot' voor Ten Boer dus!

Hou je veilig!

Geen opmerkingen: