dinsdag, december 03, 2013

DAC schaakt Ten Boer van het bord in NOSBO-beker

1 en 2
3 en 4








Gisteravond zijn de grappige en angstige avonturen van Ten Boer in de strijd om de NOSBO-beker ruw beëindigd. Het viertal van DAC (Delfzijl-Appingedam-Combinatie) maakte in de tweede ronde korte metten met de schakers uit Ten Boer, die kennelijk hun beste vorm thuis hadden gelaten.

DAC - Ten Boer: 3½ - ½

1. H.Kloosterman (z)(1884) - K.Dijkhuizen (w)(1953): 1-0
2. B.Steenhuizen (w)(1800) - J.Pilon (z)(1776): 1-0
3. T.Molenhuis (z)(1603) - Albert Prins (w)(1680): ½-½
4. W.Vos (w)(1552) - G.Zijlema (z)(1395): 1-0


Wiert Vos spreekt  welkomstwoorden tegen de gasten uit Ten Boer,
die zich nog van geen kwaad bewust zijn...

Van de andere drie partijen heb ik niet al veel meegekregen, afgezien van onze geleidelijke ondergang, daarom alleen iets over mijn eigen partij tegen Ties Molenhuis. Na een van mijn kant (te?) voorzichtig opgezet begin werd het vooral een laveerpartij, waarbij zwart mijn damevleugel onder vuur nam. Die hield echter stand en tegen het eindspel kreeg ik de wat betere stelling. Ik kon al hopen op een materiële voorsprong én ik had meer tijd, dus dat zag er goed uit.

Vervolgens zag ik een aftrekschaakje over het hoofd, dat me, na de koning te hebben verplaatst, een toren kostte (ik moet aan mijn partij in de 1e ronde van de competitie tegen Roden denken, toen ik ook een toren weggaf en daarna toch weer in de partij kwam). Dat gebeurde ook nu, want door het kleine pionzetje b2-b3 vorkte ik de twee zwarte torens op a4 en c4. Op dat moment was mijn voorsprong in tijd geslonken van zo'n 15 minuten tot ongeveer 30 seconden: de tegenstander had nog 1½, ikzelf 2 minuten. Toen trad het al bijna weer vergeten waas voor de ogen in grote tijdnood syndroom uit zijn griezelige spelonk te voorschijn. Zwart sloeg met toren c4 om zich heen en in plaats van even later alsnog torentje a4 van het bord te meppen, zie ik in blinde haast het stuk niet meer op het bord staan en doe iets totaal anders. 


Zo stond het totaal gewonnen eindspel ineens op verlies... Gelukkig had ik nog wel genoeg tegenwoordigheid van geest om remise aan te bieden, wat mijn tegenstander, die nog 75 seconden had voor de rest van de partij (dat was dan wel weer mooi meegenomen), aannam. Een pittig geheel!


Een mooie overwinning van DAC. Ik wens hen succes in de volgende ronde(s)!

Geen opmerkingen: