woensdag, oktober 22, 2014

Clubcompetitie: ronde 8



Aan het eind van de avond kon wedstrijdleider Albert de hierna volgende uitslagen mee naar huis nemen. Heel vervelend was het weer eens wegblijven (zonder bericht) van jeugdlid Jerimi, wat tot gevolg had dat Klaas en Piet meteen al voor de tweede keer tegen elkaar moesten spelen, net als Gerard en Albert eerder dit seizoen.

Piet Beetsma (w) - Klaas Dijkhuizen:  0 - 1
Wopko Dijkema (w) - Albert Prins: 0 - 1
Gerard Zijlema (w) - Jan Pilon:  0 - 1
Harm Buter (w) - Ad Mertens: 0 - 1

AMK: Marten Berends; AZK: Jerimi Bos.

Piet-Klaas
Ik heb van hun partij niet al te veel meegekregen, afgezien van het ogenblik waarop ik kwam kijken en kon constateren dat zwart met diverse stukken angstig dicht bij de witte koning was opgedoken. Of dat moment al dicht bij de uiteindelijke afloop was weet ik niet, maar dat zwart won, daar kijk ik in ieder geval niet van op.

Wopko-Albert
Tijdens deze partij (waarin wit zich taai verdedigde) dacht ik op verschillende momenten dat ik de winst voor het binnenhalen had, maar bleek wit toch steeds weer over een ressource te beschikken en dat niet alleen: hij zag die dan ook en handelde dienovereenkomstig. Op de 38e zet dacht ik het weer en begon welgemoed aan wat ik als de finale afwikkeling beschouwde. Het scheelde heel weinig of het was de finale afwikkeling in mijn nadeel geworden. Ik zag een gigantische mogelijkheid voor wit over het hoofd, waarna ik had kunnen opgeven, maar... wit zag het óók niet, ondanks dat een ander clublid aan de zijlijn moeite deed om de zet over het voetlicht te brengen en zich zelfs, toen Wopko even later een andere zet deed, kreunend afwendde om vijf seconden later de bewuste zet op het bord uit te voeren, dit alles tijdens de partij. Weet het geachte mede-clublid niet dat dat tegen alle (spel)regels ingaat en dat je je onder geen beding met aan de gang zijnde partijen hebt te bemoeien? Hoe het ook zij, wit liet de niet misselijke kans ongebruikt en zwart wikkelde inderdaad af, maar onder wat andere omstandigheden dan hij zich had voorgesteld. Hieronder het zonder meer smartelijke partijfragment.


De stand na 38. ... h5. Eerder had ik al geheel onnodig een sterke, tot f3 doorgedrongen pion weggegeven en verzuimd om Lc8 te ruilen tegen Pg4, met daaropvolgende pionwinst op g4: das war einmal. Paard g4 heeft nu geen weg terug, daarom 39. f3. Ik was nu zo vriendelijk om voor wit de g-lijn te openen met 39. ... Pxg3. Wit speelt het voor de hand liggende 40. Dg2 en, zonder een moment over de mogelijkheden van wit (waar blijven op zo'n moment alle goede voornemens?) na te denken speel ik het zelfdestructieve 40. ... Pxf1?? Na bijvoorbeeld 40. ... h4 was er niets aan de hand geweest. Alle hierboven beschreven niet alledaagse gebeurtenissen spelen zich vervolgens af, waarna wit, enigszins van streek geraakt, 41. Dxf1?? doet in plaats van 41. Ph6+! met damewinst en een gewonnen stelling. Er volgt nog 41. ...hxg4 42. hxg4 Dxf3 en wit geeft op. Op enorm veel geluk tijdens mijn schaakpartijen kan ik in de loop van de afgelopen decennia niet terugzien, maar hier mocht ik zeker niet mopperen...

Gerard-Jan
Een gelijk opgaande partij, waarbij het in het pionneneindspel al snel om de vraag ging wie het eerst in zetdwang zou raken. Dat bleek wit te zijn die het geheel iets te zorgeloos behandelde, waar remise waarschijnlijk mogelijk was geweest. Toen een beslissende pion verloren ging gaf wit op.

Harm-Ad
Ik hoorde later dat Harm op winst had gestaan, maar daarna in de fout ging. Wat iedereen kan gebeuren, gebeurde hem nu ook om kort te gaan en zwart incasseerde dankbaar het punt.

Stand na 8 ronden
:

1. Klaas Dijkhuizen 127½ p. (4-4); 2-3. Jan Pilon en Albert Prins 115½ (3-4)(1 SN; 3-4); 4. Piet Beetsma 79½ (4-4); 5. Ad Mertens 63 (3-3); 6. Marten Berends 53½ (1-1); 7. Wopko Dijkema 41 (3-3); 8. Harm Buter 33 (4-2); 9. Gerard Zijlema 32 (4-4); 10. Jerimi Bos 26½ (1 SN; 2-2)

Geen opmerkingen: