zaterdag, februari 27, 2016

(Kleine) nederlaag bekerteam Lewenborg

Gisteravond heeft Lewenborg in de bekercompetitie van de NOSBO het net niet gered tegen het team van SISSA 3. In de fraaie en monumentale 'Van Panhuys-villa' aan het Hereplein werd het 2½-1½ voor de gastheren. We schaakten niet in het alom bekende en gevreesde Denksportcentrum, maar in de statige villa, die de Groninger burgemeester Van Panhuys liet bouwen in de jaren 80 van de 19e eeuw. 's Zomers woonde hij met zijn gezin in Leek (Nienoord) en gedurende de winter aan het Hereplein. Momenteel is het gebouw de zetel van de administratie (neem ik aan) van Hotels.nl.

Een mooie speellokatie, alleen het parkeren van de auto is even wat moeilijker dan in de omgeving van het Denkportcentrum, dus Klaas zette de auto met vaste hand in de Oosterpoortgarage. Vandaar liepen we naar het Hereplein, waar me met enige moeite de ingang van nr. 4-5 vonden. Boven waren de spelers van SISSA al bezig een en ander in gereedheid te brengen en na de kennismaking begonnen we (Hiddo en Roy waren inmiddels ook gearriveerd). Voor koffie (met koek) werd gezorgd.

Klaas speelde een spannende partij die uitmondde in een dame-eindspel, met wit (Klaas) een pion minder. Deze partij ging tenslotte helaas verloren, ofschoon er zeker kansen waren. Hiddo speelde een gedegen remise. In de loop van de avond zag ik dat hij een prima stelling had, maar meer dan remise zat er kennelijk niet in. Gezien de rating van zijn tegenstander toch een uitstekend resultaat. Roy speelde een puike partij en liet een heel winstpunt aantekenen


Op de publieke tribune

Ik speelde zelf de langste partij van de avond. In het middenspel leek ik goede mogelijkheden te hebben, maar ik zag geen kans ze waar te maken en na een uur of 4 spelen wierp ik, in wederzijdse pittige tijdnood, een onreglementaire paardzet op het bord, die ik, helaas zonder nadenken, daarna omzette in een andere zet die me geforceerd een kwaliteit kostte. Daarna was het nog even spartelen, waarna ik Maarten Hemmes de hand reikte. SISSA 3 bekert door! Ik wens ze alle succes.


SISSA 3 - Lewenborg: 2½-1½

1. Andrey Tsyganov (1916) - Klaas Dijkhuizen (1866): 1-0
2. Koen Lambrechts (2296) - Hiddo Zuiderweg  (1898): ½-½
3. Casper Rupert   (2020) - Roy Bons         (1796): 0-1
4. Maarten Hemmes  (1845) - Albert Prins     (1715): 1-0


Groningen, Hereplein, 27-02-2016; 00:29. Achter de verlichte
 ramen op de bovenste verdieping vond Lewenborg zijn Waterloo.

Terzijde 1:

Je hoort vaak mensen uitroepen dat alles vroeger beter was en dat de toekomst er maar somber uitziet.

In De Volkskrant van zaterdag 27 februari gaat columnist Bert Wagendorp hier uitgebreid op in, als hij krachtig aantoont dat bijvoorbeeld 1986 (dit naar aanleiding van de op televisie herhaalde Elfstedentocht uit die goede oude tijd) een allesbehalve fijn en rustig jaar is geweest.

Heimwee, verlangen en nostalgie floreren ook dankzij weggezeefde herinneringen en het reinigend vermogen van ons geheugen. Aldus Wagendorp.

Heel waar. Zou de eveneens bekende kreet mijn schooltijd was de mooiste tijd van mijn leven hier wellicht aardig op aansluiten?

Terzijde 2:

Afgelopen dinsdag is Hiddo clubkampioen snelschaken geworden. Ramon werd 2e, Klaas 3e. De rest van de club volgde op eerbiedige afstand.

Geen opmerkingen: