vrijdag, april 22, 2016

SC Lewenborg 1 wint in laatste NOSBO-ronde en wordt 2e in klasse 1B + verlies voor Lewenborg 3

In de gemeenschappelijke laatste ronde in Het Boschhuis in Zuidlaren, heeft Lewenborg 1 met 5-3 gewonnen van Staunton 3 en is daardoor in de 1e klasse B op de tweede plaats geëindigd, achter kampioen Het Kasteel, met 11 punten uit 7 wedstrijden.


Na een vlotte rit arriveerden Klaas, Piet en ik (Albert) bij Het Boschhuis in Zuidlaren, waar we, ondanks alle waarschuwingen in een e-mail van de organiserende vereniging Oostermoer, nog makkelijk een parkeerplaatsje vonden. Dat lag uiteraard ook aan onze vroege aankomst.

Binnen waren de laatste voorbereidingen (van een puike organisatie) in volle gang en even later, na wat inleidende woorden (ik had hier graag een foto van de sprekers willen laten zien, maar aangezien ze er nogal wazig opstaan zal ik ze die teleurstelling besparen), begonnen de partijen.

Ik zal me, zoals voor de hand ligt, bepalen tot onze eigen wedstrijd. We wonnen met 5-3 van Staunton 3 dat ons nog van de 2e plaats had kunnen afhouden, maar dat lukte niet en we eindigden dus op een welverdiende 2e plek. Aanzienlijk spannender zou het zijn  geweest als op deze avond Lewenborg-Het Kasteel zou zijn gespeeld, maar ja, dan moet je de sterkste teams niet al in de eerste ronde tegen elkaar laten uitkomen. Hetzelfde overkwam (zoals al eerder betoogd) Lewenborg in het seizoen 2014-2015 (toen tegen Roden) met soortgelijk resultaat. Wel erg toevallig. Of misschien niet?


   Staunton 3 - Lewenborg 1: 3-5

1. B.Kruisinga (z,1819) - K.Dijkhuizen (w,1866) : 0-1
2. J.Groot (w,1743)     - H.Zuiderweg (z,1898)  : ½-½
3. P.Dijkhuis (z,1731)  - R.Middeljans (w,1845) : 0-1
4. G.ten Brinke (w,1629)- A-J.Grashuis (z,1877) : 1-0
5. H.van Zoelen (z,-)   - J.Jans (w,1618)       : ½-½
6. J.Hollander (w,1627) - D.Pol (z,1736)        : ½-½
7. J.Dijkstra (z,1606)  - P.Beetsma (w,1691)    : 0-1
8. H.Woudsma (w,1365)   - A.Prins (z,1715)      : ½-½


















Klaas speelde een puike partij aan het eerste bord en scoorde het volle punt.
Hiddo had aan bord 2 al vooruitgespeeld en was tot remise gekomen in een partij die hij zelf slecht noemde, omdat hij makkelijk had kunnen winnen, maar dat toch niet had gedaan. Dat was,  neem ik aan, ook de reden waarom hij het een slechte prestatie vond. 
Ramon wist aan bord 3 een eindspel met aan beide zijden dame, toren en pionnen tot winst te brengen.
Aldert-Jan verloor aan bord 4. Later hoorde ik dat hij zich deze avond niet goed had gevoeld, wat zeer waarschijnlijk zijn partij heeft beïnvloed.
Johan speelde aan bord 5 een goede remise en hetzelfde deed Douwe aan bord 6. Ik vond hem (Douwe) trouwens in het eindspel beter staan.
Piet won aan bord 7 een krachtige partij, waarin zijn tegenstander zich op meerdere momenten niet goed raad leek te weten met de stelling. Piet wist hier goed van te profiteren.

Dan nog mijn eigen drama aan bord 8. In een prima stelling beging ik op de 15e zet een ijselijke vergissing door twee zetten om te draaien: mijn tegenstander (met wit) neemt een paard van mij op e5 en inplaats van eerst met mijn loper (d6) terug te nemen om na het eventuele opnieuw slaan (met loper b2) door mijn tegenstander, tenslotte met de dame (e7) opnieuw toe te tasten, sloeg ik eerst met de dame, wat me een achterstand van dame tegen loper opleverde. Ik deed mijn zet en noteerde 15. ... Lxe5. Toen ik weer naar het bord keek zag ik dat ik Dxe5 had gedaan. "Wat doe ik nu?", mompelde ik zwakjes, waarop tegenstander Woudsma met heldere stem antwoordde: "Je neemt met de dame!" en vervolgens speelde hij beheerst en uiteraard zonder mededogen, 16. Lxe5. Daarna werd hij door (als ik me niet vergis) de 4e bord-speler van Staunton waarderend op de schouder geklopt. Persoonlijk begrijp ik niet helemaal waarom iemand gefeliciteerd moet worden met een blackout van zijn tegenstander, maar dat zal vast aan mij liggen.

Hoe het ook zij, ik zette een aanvankelijke neiging tot opgeven van me af toen ik besefte dat mijn tegenstander weliswaar dame tegen loper voorstond, maar een nogal passieve stelling had, terwijl mijn stukken (voor zover nog aanwezig) heel goed stonden. De bijkomende omstandigheid dat hij al meteen niet voor de sterkste voortzetting koos, waardoor die passieve stelling voor wit ontstond, gaf me extra hoop. Ik besloot er dus nog even voor te gaan zitten en hoopte dat wit hier en daar misschien nog eens een steekje zou laten vallen. En zowaar: op diverse momenten kon ik enig materiaal terugwinnen, natuurlijk niet zonder hier en daar lichte medewerking van wit. Om een lang verhaal kort te maken: op het laatst stond het vrijwel gelijk en kwamen we remise overeen. Ik sloeg die zelfs in eerste instantie af, maar dat was ook weer wat veel van het goede. Op de volgende zet kwam ik alsnog tot bezinning en de remise was een feit. 


De laatste wedstrijd van Lewenborg 3 is helaas verloren gegaan:

         HSP/Veendam 3 1513 - Lewenborg 3  1354:    4½ - 1½

1. Evert Jan Kamphuis 1548 - Jan Schut        1561 1  - 0
2. Hauke de Vries     1565 - John Souhoka     1394 ½  - ½
3. Kor Drent          1670 - Fred Luining     1498 ½  - ½
4. Luuk Smant         1446 - Durk Elzinga     1329 ½  - ½
5. Wouter Havinga     1649 - Jacob Bosgra     1268 1  - 0
6. Wim Pruim          1198 - Herman Wiegeraad 1077 1  - 0
  

Terzijde: 
Groningen in beeld (24)


Kerk (13e eeuw) met losstaande toren op de wierde van Ezinge
(foto's 24-4-2016)






Opmerkelijk duivenhok, ook in Ezinge (foto 24-4-2016)
Ezinge werd beroemd door opgravingen in de periode
  1923-34   onder  leiding van  Albert van Giffen, in een
deel van de  wierde. In het museum Wierdenland
 (aanrader!)  is hier veel over te zien (foto 24-4-2016).

Geen opmerkingen: