vrijdag, februari 15, 2019

SC Lewenborg: nipt verlies tegen GC 1


SC Lewenborg ging gisteravond voor de 3e keer in deze competitie ten onder met 4½-3½. Nu werd verloren van Groninger Combinatie 1. Nog twee wedstrijden wachten: uit tegen Veendam en thuis tegen ESG. Hieruit moeten we toch eens wat punten zien te pakken.


Maar liefst vijf van de acht partijen eindigden in remise. Jan Wiebe zorgde als enige voor een vol punt, Douwe verloor en helaas leed Klaas een van zijn toch tamelijk zeldzame nederlagen.


Ik speelde zelf een niet onaardige partij tegen Russell Spears. Een moment van onachtzaamheid van de kant van mijn tegenstander kostte hem twee pionnen, waar enige tijd later zelfs een derde pion bijkwam. Dankzij een sterk loperpaar (ook de vier torens en de dames stonden nog op het bord) bleef wit op de been en wat meer was: ik raakte in tijdnood en moest zien de voordelige, maar bepaald niet eenvoudige stelling tot winst te brengen in minder dan drie minuten (mijn tegenstander had nog ruim een kwartier), plus nog wat bijkomende seconden. 

Nogmaals hartelijk dank aan het NOSBO-bestuur, dat in zijn ondoorgrondelijke wijsheid besloot  (op een ongelukkig momentje!) de bedenktijd met een kwartier te verkorten ten faveure van het achteraf langer aan de bar kunnen zitten. Je moet maar op het idee komen. Zo snel mogelijk terugdraaien zou ik zeggen.

Om een lang verhaal kort te maken: omdat ik vermoedde het in die paar minuten niet te redden stelde ik remise voor, wat wit waarschijnlijk graag heeft geaccepteerd. Ik zal in gedachten de partij maar toevoegen aan mijn niet onaanzienlijke hoeveelheid plusremises. Dit was weer een krachtig voorbeeld en een mooie aanwinst voor de lijst!

Spears
Prins

Een pittige stelling om in krap 3 minuten + 30 seconden per zet tot winst te moeten brengen. Ik zag het even niet zitten en ging akkoord met remise. "We'll call it a draw", om met Monty Python and the Holy Grail te spreken.

Hoofdklasse B; Ronde: 5; Datum: do 2019-02-14
1.
Pellikaan,G.(Govert)
2024
Dijkhuizen,K.G.(Klaas)
1933
1
-
0
2.
Poel van de,T.(Taco)
1842
Zuiderweg,H.J.(Hiddo)
1826
½
-
½
3.
Janssen,E.J.(Eddie)
1817
Pouw,M.(Marcel)
1896
½
-
½
4.
Vermeulen,F.(Frans)
1814
Grashuis,A.J.(Aldert-Jan)
1820
½
-
½
5.
Straatman,M.G.G.(Meine)
1788
Bons,R.(Roy)
1763
½
-
½
6.
Spears,R.(Russell)
1732
Prins,P.A.(Albert)
1695
½
-
½
7.
Streutker,R.(René)
1622
Veen van,J.W.(Jan Wiebe)
1734
0
-
1
8.
Houtsma,J.(Jouke)
1589
Pol,D.(Douwe)
1634
1
-
0

Terzijde:

Zojuist zie ik een mailtje van onze onvermoeibare wedstrijdleider Jan Schut, waarin hij ons de nuchtere mededeling doet dat Lewenborg na deze 5e ronde op de (gedeelde) laatste plaats is beland. Dat moet inhouden dat ESG tot winnen is overgegaan. Dat betekent weer, wat ik gisteren trouwens al schreef, dat in de laatste 2 wedstrijden Lewenborg punten moet halen. Degraderen is er trouwens niet meer bij hoorde ik donderdagavond, dus daar gaat het niet zozeer om, het is meer het idee liever niet hekkensluiter te willen worden.

  Hoofdklasse B          Mp Bp  r1  r2  r3  r4  r5  Rav
1. SISSA 2                9  26  6   4   4½  5½  6   1788
2. Assen 1                8  23  3½  5½  4½  5   4½  1803
3. Groninger Combinatie 1 6  20½ 4½  4   3½  4   4½  1796
4. Het Kasteel 1          6  17½ 2   4½  4½  4½  2   1782
5. HSP/Veendam 1          4  19½ 4½  3½  4   4   3½  1843
6. Hoogeveen 1            3  16  2½  4½  4   3   2   1698
7. ESG 1                  2  19  3½  3½  3½  2½  6   1748
8. Lewenborg 1            2  18½ 5½  2½  3½  3½  3½  1787

Verder kan ik mijzelf wel kwalijk nemen dat ik 4 remises op rij heb gespeeld, maar aan de andere kant: had ieder teamlid in zijn partijen ook dat resultaat behaald dan hadden we nu 5 punten in plaats van 2 en zouden we op plek 5 staan inplaats van op 7-8. Zo is het toevallig ook nog eens een keer!

Geen opmerkingen: