woensdag, september 25, 2024

Simultaan bij SV Lewenborg


Gisteravond was de simultaan ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van SV Lewenborg. IM Joris Brenninkmeijer (2498) had zich bereid verklaard deze klus voor zijn  rekening te nemen.

                         


Het werd een bijzondere ervaring. 21 spelers namen vol goede moed achter de borden plaats en na een welkomstwoord door voorzitter Jacob en een leuke reactie van Joris, die nog even terugging naar de tijd toen hij nog bij Lewenborg schaakte, begonnen de partijen.


Het ging er ruig aan toe, om niet te zeggen dat er van dik hout planken werden gezaagd. 


In mijn partij maakte ik in de opening een foutje door een zet te doen die in een andere variant van het Engels thuishoort dan  die Joris op het bord zette. Dat betekende voor hem tempowinst en beheersing van het centrum. Dat ben ik eigenlijk niet meer te boven gekomen. Joris bouwde verder aan een ijzersterk centrum, waarbij er voor mij werkelijk geen mogelijkheden waren. Verdedigen en maar blijven verdedigen was het motto. Eén moment dook er nog op waarbij ik in één klap gewonnen zou staan bij verkeerd slaan door wit, maar dat gebeurde uiteraard niet. Om die mogelijkheid te bereiken had ik alleen wel een zet gedaan die in feite minder goed was en, met onvermijdelijk materiaalverlies op komst, gaf ik na de 26e zet van wit op.

Uitzicht vanaf mijn eigen, al twijfelachtige stelling op een aantal
andere worstelingen


Om 22.10 uur, 2½ uur na de start, hielden Jan Wiebe, Sjak, Fred, Vincent, Klaas, Douwe, John en Hiddo nog stand. Ton had een (hoorde ik) gedegen overwinning geboekt. Dat betekende dat al 12 deelnemers 'door de vlag waren gegaan'.

Van bovenstaande schakers wist Klaas te winnen. Later bekende hij dat hij al met de gedachte speelde op te geven, maar nog besloot een stuk te offeren. Dat moet wonderwel uitgepakt hebben moet de conclusie luiden. Waarschijnlijk komt Klaas nog met een verslagje (met partij?) op de website van Lewenborg. Ook Douwe boekte resultaat. In een stelling die er heel goed uitzag (winst?) bood hij remise aan waar Joris niet lang over hoefde na te denken. 
Hiddo leek ook nog kans te maken op een positief resultaat, maar het liep toch niet goed af. Ik heb de allerlaatste fase van zijn partij net gemist.

Al met al heeft Joris 19½ punt uit 22 partijen gescoord, een heel fraaie prestatie! (iemand, ik weet niet wie, heeft 2 partijen gespeeld).

Na afloop heeft wederom voorzitter Jacob simultaangever Joris hartelijk bedankt en hem een kado (ik meende de naam Gall & Gall op de doos te zien) aangeboden.





Een zonder meer geslaagde avond! Maar de koek is nog niet op: aanstaande zaterdag 28 september vindt voor de tweede keer het Jan Schut Rapidtoernooi plaats, waar, als ik het goed heb begrepen, meer dan 30 schakers aan mee zullen doen.

Plaats van handeling: Het Dok, Lewenborg. Kajuit 4 in Groningen. Tijd: van 10.30 u. tot ca. 18.00 uur. 

TERZIJDE:  

In de Volkskrant van di 24 september:


Geen opmerkingen: