donderdag, juli 06, 2006

Ten Boer in KNSB-beker

In de post van 5 juli (gisteren, nog niet zo erg lang geleden), kondigde ik aan, naar aanleiding van het winnen door SC Ten Boer van de NOSBO-beker (in 2002 wel te verstaan), dat ik ook nog kond zou doen van onze eerste wankele schreden in de landelijke bekerstrijd.

Destijds verschenen mijn indrukken van die avond al op de website van onze club, maar ik kon ze daar nu helaas niet meer terug vinden. Onze webmaster is kennelijk aan het 'ruimen' geslagen, daarbij niet gekweld door passie voor archieven. Daarom rest mij niet anders dan hier mijn impressies uit het blote hoofd weer te geven, drie en half jaar na dato: maar ik doe het graag, zij het kort.

Op dinsdag 26 november 2002, omstreeks 19.30 uur, betraden Tom Bottema, Arnth van Tuinen, Gert Pijl en Paul Rump, allen lid van SOPSWEPS ’29 het pand van ’t Buurhoes, waar Schaakclub Ten Boer speelt. Na een avontuurlijke autoreis hadden ze ons optrekje weten te vinden. Ze waren gekleed in identieke shirts, met wervende opschriften (al ben ik de strekking even vergeten, misschien alleen de naam van hun club, maar dat bracht ons al lichtelijk van slag). SOPSWEPS staat voor Samen Op Pad Spelen Wij Een Potje Schaak, terwijl 29 niet het oprichtingsjaar voorstelt maar een datum(!)

Het werd een gezellige en (voor zover mogelijk) ontspannen avond, waarbij SOPSWEPS er overigens wel voor zorgde met de buit aan de haal te gaan. Nadat de stand omstreeks 22.30 uur nog 1-1 was, door twee remises, trokken onze bezoekers uiteindelijk met 3-1 aan het langste eind, door twee overwinningen, die hun beslag vonden tussen 11.00 en 11.15 uur, wat uiteindelijk niet onverdiend was en aanvaardden, na nog een door ons aangeboden (als ik me niet vergis) consumptie achterover te hebben geslagen, welgemoed in de duisternis, voor weer een lange reis westwaarts. Dat ik die tijdstippen zo goed weet komt niet door mijn opmerkelijke geheugen, maar door de documentatie die SOPSWEPS mij later zo vriendelijk was toe te sturen. Hier maak ik ook graag gebruik van bij het plaatsen van de partijen!

Het was voor Ten Boer een aardige ervaring geweest, deze kennismaking met het landelijke schaak. Een regelmatige terugkerende ervaring zal het wel niet worden, ben ik bang!

Hier dan de partijen (klik op de foto):

Geen opmerkingen: