zaterdag, augustus 05, 2006

Oplossingen van de opgaven 13, 14 en 15 (30 juli, 1 en 2 augustus)


Opgave 13

Zuidema-Bonne (Zürich 1962)

1. Nadat wit 1. Db5? had gespeeld, wist zwart gebruik te maken van de zwakte van wits onderste lijn door 1. … Df4!! te spelen. Daarop volgde 2. Tg1 (wat anders? Op 2. Kg1 volgt 2. … Dd4+, of De3+ en de koning moet weer naar h1) …De3!! Remise door zetherhaling.

Mijn bron vermeldt dat na 1. … Df4!! eventuele schaaks van de witte dame geen effect meer hebben. Daar was ik het bij enig uitproberen niet echt mee eens. Het leek me dat na schaak op e8 enz. de zwarte koning zich of eeuwig schaak moet laten welgevallen, of zo gevaarlijk het bord moet oplopen dat wit nog gaat winnen door een schaakje, waarbij ook de toren op c1 staat aangevallen. Maar een en ander kan ook ook aan mijn amateurstatus liggen!

2. Wit had daarentegen kunnen winnen door zijn toren te offeren: 1. Df3!! Dxf3 (bij andere voorzettingen, zoals eenvoudig te zien is, wint wit ook zeer snel) 2. gxf3 Txf1+ 3. Kg2 en wat blijkt? De witte f-pion werkt als een soort buffer, zodat de zwarte toren tegen de witte vrijpionnen niets meer kan uitrichten en wit wint.


Opgave 14
Hühnerkopf-From (Kopenhagen 1985)

De gevraagde zet is: 1. (of 43 als de lezer wil: zie de opgave op 1 augustus, waar de hele voorafgaaande partij werd gegeven) ... Dxd1!! Het gedwongen vervolg is: 2. Dxd1 Txf1! 3. Dxf1 Pd2+ en wint de witte dame. De witspeler had echter na 1. ... Dxd1 al opgegeven.

Opgave 15
Medina-Smederevac (Beverwijk 1965)

1. … Ta8!! (de makkelijke oplossing lijkt natuurlijk 1. … Df1+ 2. Kb2 (of d2) c3+ om via aftrekschaak de witte dame te winnen. Dat gaat alleen niet, omdat de witte toren op c3 met schaak neemt!) 2. Txa8 (als wit 2. Kb2 speelt, volgt 2. … Txa3 3. Kxa3 Dxc2 en zwart wint ook) 2. … Df1+ 3. Kb2 c3+! en nu gaat inderdaad de witte dame verloren (0-1)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Albert,

Misschien heb ik het wel weer verkeerd gedaan, ik zie bij de comments tenminste niet dat m'n berichtje van donderdag is overgekomen. Hopelijk gaat het nu beter! Ik was oa bezig geweest met jouw opgave 15 (van Zuidema), maar kwam niet verder dan 1...Dc4. 1....Df4 is inderdaad vast beter!
Ik wens je een goed weekend toe, en wellicht tot maandag in de Openbare Bibliotheek!

Jan

Anoniem zei

Albert,

Ik ben weer terug van vakantie en hebje je weblog bekeken. Ook de opgaven gemaakt en tot mijn verrassing kwam ik bij opgave 13 tot een andere oplossing: 1. Db5 De1 en na 2. Kg1 is het ook remise. Na 2. De8+ Kc7 zag ik ook niet hoe wit verder moet komen.

Wat is jouw mening?

Groet,

Roelof